کد کج شدن تصویر
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
تقویت تمرکز
بسیاری از دانش آموزان از عدم تمرکز در هنگام مطالعه شکایت دارند. آنها فکر می‌‌کنند قدرت تمرکز یک استعداد ذاتی است که برخی انسانها فاقد آن هستند؛ اما حقیقت این است که با انجام تعدادی تمرین ساده می‌‌توان قدرت تمرکز را چند برابر کرد. در این مقاله قصد داریم شما را با تعدادی از این تمرین‌ها آشنا کنیم.

برای یادگیری تمرکز در ابتدا باید مکان آرامی را بیابید که در آن کسی مزاحم شما نشود؛ سپس بر روی زمین و یا یک صندلی راحتی بنشینید. نفس عمیقی بکشید و بدن خود را به حالت آزاد و رها نگهدارید. سعی کنید تمام عضلات خود را آزاد و شل کنید. اکنون می‌‌توانید به انجام تمرین‌ها بپردازید. قبل از انجام تمرینات به نکات زیر توجه کنید:

با اولین تمرین شروع کنید و هر روز آن را تکرار کنید تا اینکه به انجام آن مسلط شوید و قادر باشید برای مدت 5 دقیقه به چیز دیگری غیر از آن فکر نکنید.

با خودتان رو راست باشید و هنگامی که مطمئن شدید تمرین اول را با تمرکز کامل و به درستی انجام داده اید، به انجام تمرین بعدی بپردازید.

زمانبندی خاصی برای انجام این تمرین‌ها پیشنهاد نمی شود، چون اگر به شما گفته شود که باید در مدت یک هفته تمرینی را تکمیل کنید و به آن مسلط شوید و شما از عهده این کار بر نیایید، ممکن است ناامید شوید و یا گاهی ممکن است برای به پایان رساندن تمرین در زمان تعیین شده، آن را بطور کامل و صحیح انجام ندهید. بخاطر بسپارید که گاه روزها، هفته‌ها و حتی ماهها تمرین مستمر لازم است تا به این مهارت‌ها مسلط شوید.

هنگام انجام تمرین‌ها به چیز دیگری فکر نکنید. دقت کنید که به رویا فرو نروید و خواب آلوده نباشید و هنگامیکه احساس می‌‌کنید فکرتان به مسائل دیگر مشغول شده، تمرین را متوقف کنید.

وقتی که در انجام این تمرین‌ها مهارت پیدا کردید، می‌‌توانید مدت آن را بیشتر کنید و یا دو بار در روز به انجام آن بپردازید، اما در ابتدا سعی نکنید که بیش از اندازه تمرین کنید. ممکن است فکر کنید که تمرین‌ها بسیار ساده و آسان هستند و بخواهید تمام آنها را در یک زمان انجام دهید. اما توصیه ما به شما این است که به تدریج پیش بروید و ذهن خود را خسته نکنید تا به نتیجه بهتری دست یابید.

به خاطر داشته باشید که افراد مختلف دارای قدرت تمرکز متفاوتی هستند. برخی افراد دارای قدرت تمرکز بالاتر و برخی ( دارای قدرت تمرکز ) پایین تری می‌‌باشند. مهم نیست که شما قدرت تمرکز کمی دارید، مهم این است که می‌‌توانید آن را تقویت کنید و برای این کار نیاز به استعداد خاصی ندارید. تقویت این مهارت تنها بستگی به میزان ممارست شما در انجام این تمرینات دارد. کافی است روزی 10 دقیقه برای این کار وقت صرف کنید. در پایان، بعد از گذشت زمانی شما قادر خواهید بود که در زمان‌ها و مکان‌ها و شرایط گوناگون بر کارها و مطالعات خود تمرکز داشته باشید. می‌‌دانید این به چه معنی است؟

توانایی تمرکز کردن، فکر کردن و عمل کردن تحت هر شرایطی با کمال آرامش و خونسردی، واقعا موفقیت بزرگی است.
توصیه آخر اینکه، روی هر تمرین آنقدر کار کنید تا مطمئن شوید که آن را به درستی انجام داده اید و کاملا بر آن مسلط گشته اید.
اکنون به سراغ تمرین‌ها می‌‌رویم. ممکن است برخی از آنها آشنا یا ساده به نظر برسد، اما انجام آنها باعث می‌‌شود که قدرت تمرکز شما بیشتر شود.

تمریناتی جهت تقویت تمرکز :

تمرین شماره 1:
کتابی را انتخاب کنید، یک صفحه از آن را در نظر گرفته و تعداد کلمات موجود در هر پاراگراف را بشمارید. یک بار دیگر این کار را تکرار کنید تا مطمئن شوید که شمارش را درست انجام داده اید. در ابتدای کار با یک پاراگراف شروع کنید و هنگامیکه این تمرین برای شما آسان تر شد، تمام کلمات یک صفحه را بشمارید. شمارش را به طور ذهنی و با حرکات چشم هایتان انجام دهید.

تمرین شماره 2:
در ذهن خود از یک تا صد را بر عکس بشمارید.

تمرین شماره 3:
در ذهن خود از شماره صد، سه تا سه تا بشمرید و کم کنید. ( 100- 97 - 94 - ... )

تمرین شماره 4:
یک کلمه و یا یک طرح ساده را انتخاب کنید و آن را به مدت 5 دقیقه در ذهن خود تکرار کنید. هنگامیکه توانستید بهتر و آسان تر تمرکز کنید. سعی کنید این کار را برای مدت 10 دقیقه انجام دهید و بدون آنکه تمرکز حواس خود را از دست بدهید.

تمرین شماره 5:
یک میوه مثلا یک سیب را بردارید و از همه طرف به آن نگاه کنید. تمام حواس خود را بر روی آن متمرکز کنید و به چیز دیگری غیر از آن سیب فکر نکنید. وقتی به سیب نگاه می‌‌کنید به چگونگی رشد آن و یا ارزش غذایی آن و یا حتی مغازه ای که آن را خریده اید فکر نکنید، بلکه فقط و فقط به خود سیب فکر کنید. به آن نگاه کنید، آن را ببویید و لمس کنید.

تمرین شماره 6:
همانند تمرین قبل عمل کنید با این تفاوت که این بار چشمانتان بسته باشد. در ابتدا تمرین شماره 5 را به مدت 5 دقیقه تکرار کنید و سپس به انجام این تمرین بپردازید. چشمان خود را ببندید و سعی کنید طعم، رنگ و بوی میوه را احساس و تصور کنید و هر چه می‌‌توانید این تصویر را در ذهن خود شفاف تر کنید. اگر نتوانستید این کار را انجام دهید، چشمان خود را باز کنید، میوه را نگاه کنید و سپس تمرین را تکرار کنید.

تمرین شماره 7:
یک شی ساده ( قاشق، چنگال و یا لیوان ) را بردارید و بر روی آن تمرکز کنید. از همه طرف به آن نگاه کنید بدون آنکه کلمه ای در ذهن داشته باشید. سعی کنید فقط به آن شی نگاه کنید بدون آنکه بر اسامی و یا کلمات مربوط به آن فکر کنید.

تمرین شماره 8:
پس از آنکه در انجام تمرین قبل مهارت پیدا کردید، می‌‌توانید این تمرین را انجام دهید. شکل هندسی کوچکی ( مثلث، مربع و یا دایره ) را بر روی کاغذ رسم کنید و آن را به رنگ دلخواه درآورید. سپس بر روی آن تمرکز کنید. فقط به آن شکل فکر کنید و افکار نامربوط دیگر را از خود برانید.

سعی کنید در طی تمرین به کلمات فکر نکنید.

تمرین شماره 9:
مانند تمرین قبل عمل کنید با این تفاوت که این بار چشمانتان بسته باشد. اگر نتوانستید شکل را بطور کامل مجسم کنید، چشمانتان را باز کرده، چند دقیقه به شکل نگاه کنید سپس چشمان خود را ببندید و تمرین را ادامه دهید.

تمرین شماره 11:
سعی کنید حداقل برای مدت 5 دقیقه به هیچ چیز فکر نکنید. دقت کنید وقتی که تمرین های قبلی را با موفقیت به پایان رساندید، آنگاه نوبت به این تمرین خواهد رسید. در آن هنگام شما برای انجام این تمرین آمادگی خواهید داشت و قادر خواهید بود برای مدتی معین به هیچ چیز فکر نکنید. به زودی این کار برای شما آسان
و آسان تر خواهد شد.


[ چهارشنبه 92/9/6 ] [ 1:31 صبح ] [ فهیمه شکری ] نظر
همه چیز در مورد ریتالین، داروی کودکان بیش فعال

 

والدینی که کودکان بیش فعال با یا بدون نقص توجه دارند، عموما در مورد مصرف داروها به خصوص ریتالین که شایع ترین داروهای مصرفی این کودکان است، نگرانی های زیادی دارند. از جمله اینکه این دارو بر روی چه قسمتی از مغز تاثیر می گذارد؟ میزان اثر آن چقدر است؟ آیا برای همه کودکان مفید است؟ آیا عوارض دارد؟ چگونه با عوارض این دارو می توان مقابله کرد؟ تا کی به مصرف آن باید ادامه داد؟ و بسیاری از سوالات دیگر، که در مقاله حاضر سعی در پاسخگویی به اینگونه سؤالات را خواهیم داشت.
رایج ترین دارو برای کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی و نقص توجه دارویی به نام «متیل فنیدیت» با نام تجاری «ریتالین» است. این دارو به شکل قرص در بازار دارویی موجود است. ریتالین با اثر بر قشر مغز و تالاموس از بازجذب مجدد دوپامین در سلول های عصبی جلوگیری می کند (دوپامین یکی از مواد شیمیایی است که در انتقال عصبی نقش دارد).
مدت اثر این دارو چهار تا شش ساعت است؛ بنابراین باید این دارو را یک یا دو بار در روز مصرف کرد. بین کودکان از نظر پاسخ هایشان به این داروها تفاوت های زیادی وجود دارد، برخی کودکان سریعا و به مقدار کم دارو پاسخ می دهند، در حالی که کودکان دیگر فقط به مقدار زیاد دارو پاسخ می دهند. در صورت عدم تاثیر این دارو در مورد فرزندتان، باید با پزشک مشورت کنید تا علت را بیابد.
آنچه اثبات شده این است که استفاده از داروهای محرکی همچون ریتالین موجب کاهش بیش فعالی، افزایش توجه، کاهش تکانشگری، کاهش رفتارهای منفی، بهبود تعامل اجتماعی و افزایش موفقیت تحصیلی (دارو بر هوش آنها تاثیر نمی گذارد، بلکه به آنها کمک می کند قابلیت های اصلی را به نحو مؤثرتری به کار برند) تا حدود 80-70 درصد می شود. این مقدار اثربخشی در مطالعات مختلف اثبات شده است و این یعنی هیچ جای شکی برای استفاده از این دارو باقی نمی ماند.
در واقع و به زبانی شفاف تر، ریتالین جزو داروهایی است که برای درمان کودکان بیش فعال خط اول درمان توسط پزشک تشخیص داده می شوند و البته احتمال عوارضی برای آن مطرح است. ناگفته نماند که همه داروها دارای عوارض هستند اما وقتی دارو توسط پزشک تجویز می شود، سود و مزیت آن با احتمال عوارض سنجیده می شود و بعد از تشخیص قطعی، دارو داده می شود. مانند انسولین که برای بیماری دیابت تجویز می شود؛ کسی که دیابت ندارد اگر به او انسولین تزریق شود حتما وارد شوک خواهد شد و باید بستری شود؛ ریتالین هم دارویی است که فقط اگر با تشخیص قطعی بیش فعالی توسط پزشک داده شود، حتما باید در آن استفاده کرد.
عوارض این دارو قابل کنترل است. پزشکان عموما قبل از تجویز این دارو یک ارزیابی قبل از درمان، که دربرگیرنده بررسی عملکرد قلبی بیمار، وجود اختلالات حرکتی و عملکرد کبدی و کلیوی است، انجام می دهند و در صورت وجود مشکل در این اعضا و اختلالات متابولیسم، میزان مصرف داروها را کاهش یا از داروی دیگری استفاده می کنند.
قبل از آنکه به عواض این دارو و روش های کنترل آن اشاره بکنیم، توجه شمار را به این نکات جلب می کنم که دارو درمانی برای کودکان بیش فعال دارای تاثیر فوق العاده اما کوتاه مدتی بر علائم رفتاری آنان است. به محض قطع مصرف دارو نشانه های بیش فعالی با همان شدت قبلی ظاهر می شود. بسیاری از والدین نیز در مورد استفاده از این داروها دچار تردیدند و رغبت چندانی به استفاده از این داروها برای درمان فرزندشان نشان نمی دهند. همچنین به علت اینکه ثابت شده این بیماری ناشی از عدم تعادل مواد شیمیایی مغز و ارثی است، مصرف این دارو ممکن است طولانی مدت باشد. بنابراین به دلیل کوتاه مدت بودن اثر این دارو و خاصیت مهارکنندگی آن، و نگرانی والدین از عوارض بلندمدت و همچنین برای هدایت درست این کودکان باید از مداخلات روانشناختی و رفتاری، در کنار این دارو بهره برد.
شایع ترین عوارض جانبی ناشی از مصرف ریتالین عبارتند از بی اشتهایی، تهوع، کاهش وزن، بی خوابی، کابوس های شبانه، گیجی، تحریک پذیری، ملال، کج خلقی، بی قراری که عموما زیر نظر پزشک قابل کنرتل هستند.
می تواید برخی روش های کنترل آن را در جدول زیر مشاهده کنید؛ اما به یاد داشته باشید از این روش ها قبل از مشورت با پزشک استفاده نکنید. برخی عوارض مانند افزایش تیک ها نیز غالبا پس از مدتی خود به خود از بین می روند. شاید مهمترین عارضه جانبی این داروها، بروز وابستگی فیزیکی و روانی است که نشان می دهد، مصرف این دارو باید زیر نظر پزشک تجویز کننده، قرار گیرد.
اثرات جانبی

اثرات جانبی

روش کنترل و درمان

بی اشتهایی، تهوع

مصرف دارو همراه با غذا

کاهش وزن

استفاده از مواد کمکی کالری زا، از اجبار به غاذا خوردن بپرهیزید، آزمایشات عملکرد کبدی را کنترل کنید.

بیخوابی،کابوس های شبانه

مصرف دارو در ساعات اولیه روز، استفاده از داروهای کوتاه اثر، قطع مصرف بعدازظهر یا غروب، استفاده از درمان های کمکی.

گیجی

کنترل فشار خون، تشویق مصرف مایعات، استفاده از داروهای طولانی اثر.

تحریک پذیری

کاهش میزان مصرف، ارزیابی علائم اختلالات همراه، استفاده از درمان های کمکی.

ملال، کج خلقی، بی قراری

در نظر گرفتن تشخیص اختلالات همزمان (نظیر اختلالات خلقی)، کاهش میزان مصرف یا استفاده از اشکال طولانی اثر، استفاده از درمان ها و داروهای کمکی.

بازی یک ریتالین است!
یکی از مواردی که متخصصان برای درمان و کاهش علائم اختلال بیش فعالی نقص توجه توصیه می کنند، انجام فعالیت های ورزشی و تفریحی برای این کودکان است. متخصصان می گویند ورزش تمرکز را بهبود می بخشد و جریان انتقال دهنده های عصبی را افزایش می دهد. پونتم یکی از پژوهشگران در زمینه این بیماری درباره ورزش به عنوان یک درمان متناوب برای اختلال بیش فعالی نقص توجه معتقد است: تاثیر ایروبیک بر روی مغز مشابه ریتالین یا دیگر داروهای تحریک زای روانی است که تاثیری موقتی دارند. این ورزش می تواند تاثیرات مثبت دیگر بر سلامت روانی و فزییکی کودک شما داشته باشد.
پژوهشگران دانشگاه ایلی نویز بر اساس مطالعات خود دریافته اند، فعالیت های خارج از خانه مانند استفاده از اوقات فراغت، رفتن به پارک، شهربازی، ورزش و ... برای این کودکان مفید است. طبق مطالعاتی که در سپتامبر 2004 در مجله آمریکایی سلامت عمومی انجام شد، نتیجه این درمان روی کودکان پنج تا هجده ساله، کاهش شدید علائم را نشان می دهد.
در واقع فعالیت های فیزیکی همواره به سود مبتلایان به اختلال بیش فعالی نقص توجه است. ورزش و تحرک انرژی اضافی کودک را تخلیه می کند، مغز را به فعالیت وامی دارد و تحریکش می کند. همچنین شرکت در بازی ها و کارهای گروهی مهارت های اجتماعی او را تقویت می کند و پیروی از نظم و انضاط را تعلیم می دهد. البته زمانی پیش می آید که کودک خجالتی است و تمایل به شرکت در گروه ها و بازی های تیمی را ندارد؛ در این حالت بازی های انفرادی مثل دونچرخه سواری یا شنا می توانند مناسب و کمک کننده باشند. همچنین هنر و سرگرمی های ذهنی می توانند، مفید باشند. مثلا نقاشی کشیدن، کاردستی درست کردن یا موسیقی، فعالیت هایی هستند که فرصت های خلاقانه ای را فراهم می کنند.
نکته مهمی که در این مقوله وجود دارد، نظارت بر پیشرفت کودک است. اگر ببینیم در انجام کار خاصی مثلا ورزش فوتبال یا نقاشی پیشرفتی ندارد، باید فعالیت دیگری را جایگزین آن کنیم. آگاهی از محدودیت ها، توانایی ها، علاقه ها و خواست های حقیقی کودکان بیش فعال، به پدر و مادری هاشان کمک می کند تا بهتر و ساده تر از پس تعدیل و حل این مشکل برآیند.

سپیده دانایی
منبع:bartarinha.ir



[ چهارشنبه 92/9/6 ] [ 1:20 صبح ] [ فهیمه شکری ] نظر
تلنگر

آموخته ام که ... خداوند همه چیز را در یک روز نیافرید. پس چه چیز باعث شد که من  بیندیشم می توانم همه چیز را در یک روز به دست بیاورم

آموخته ام که ... لبخند ارزانترین راهی است که می شود با آن، نگاه را وسعت داد.

چارلی چاپلین



[ یکشنبه 92/7/14 ] [ 11:52 عصر ] [ فهیمه شکری ] نظر
دوستی



[ دوشنبه 91/11/16 ] [ 11:13 صبح ] [ فهیمه شکری ] نظر
برنامه ریزی روزانه زندگی

 

افراد موفق می دانند که باید هر روزشان مفید و پربار باشد و به همین دلیل سعی میکنند از هر روزشان بیشترین استفاده ممکن را ببرند، چه در جهت رشد فردی یا کاری خود. ابزاری که برای انگیزه دادن به خودشان استفاده می کنند، برنامه روزانه شان است. وقتی عادت کنید که برای هر روزتان برنامه داشته باشید، روی کارها تمرکز بیشتری داشته و اولویت های آن روز را خوب می فهمید. با این روش احتمال انجام شدن کارها خیلی بیشتر است .

- برای هر روزتان از شب قبل برنامه ریزی کنید

20-15 دقیقه را هر شب صرف برنامه ریزی برای روز آینده کنید. متخصصین می گویند یک دقیقه برنامه ریزی، در 10 دقیقه وقت شما در اجرای کار صرفه جویی می کند. اگر برای برنامه ریختن تا روز بعد صبر کنید، ممکن است خیلی اتفاقات بیفتد که فکرتان را منحرف کند و نتوانید روی برنامه تمرکز داشته باشید. وقتی از روز قبل برنامه تان را آماده داشته باشید، می توانید هر اتفاق دیگری که در طول روز افتاده را در نظر گرفته و به برنامه تان اضافه و کم کنید. همچنین وقتی شب قبل برنامه ریزی می کنید، باعث می شوید که ذهن ناخودآگاهتان در طول شب روی این برنامه ها کار کند و بعد که صبح بیدار شدید، می دانید که دقیقاً چه کار باید بکنید و دیگر وقتتان را برای اینکه ببینید چه باید بکنید یا نکنید هدر نمی دهید.

- یک لیست تنظیم کنید

این لیست از همه کارهایی که فکرش را بکنید تشکیل شده است. اگر کاری به فکرتان می رسد که لازم است انجام دهید، فوراً آنرا در این لیست جای دهید. هیچ تعهدی به انجام همه کارهایی که در لیست نوشته شده است ندارید. هدف این لیست این است که صرفاً آن کارها را فراموش نکنید. هر کار دیگری هم که در طول روز به ذهنتا می رسد را به این لیست اضافه کنید.

- یک لیست از حتماً های روزانه تهیه کنید

این لیست از کارهایی تشکیل شده است که بالاترین اولویت را دارند و سنگین ترین نتیجه را در بر خواهند داشت، چه مثبت و چه منفی. برای تنظیم این لیست وقت بگذارید و خوب فکر کنید چون وقتی کاری وارد این لیست می شود باید تا آخر روز بعد بی بر و برگرد انجام شود. کارهایی که در این لیست نوشته می شوند به هیچوجه نباید به تاخیر بیفتند چون باعث می شود که اینکار برایتان شکل عادت درباید و به اولویت های روزانه تان بی توجه شوید. این لیست باید کوتاه بوده و بیشتر از 6 مورد روی آن نوشته نشده باشد.

- یک لیست از بایدهای روزانه تهیه کنید

این لیست شامل کارهایی می شود که باید در طول روز انجام دهید اما حتمی و لازم نیستند که بخواهید آنها را روی لیست حتماً ها قرار دهید. این کارها را باید بعد از اتمام کارهای نوشته شده در لیست حتماًها به انجام برسانید.

- قرارملاقات ها را فراموش نکنید

ساعت های خاصی در روز هستند که به یک ملاقات خاص تعلق دارند. وقتی قراری با کسی می گذارید حتماً آن را روی تقویم خود یادداشت کنید و بعد آن قرارها را به برنامه روزانه تان منتقل کنید.

- بعضی کارها را به دیگران محول کنید

خیلی از کارهای قید شده در لیست روزانه تان هستند که می توانید انجام آنها را به دیگران واگذار کنید. افراد موفق می دانند که نمی توانند همه کارهایشان را شخصاً تمام کنند و همیشه خیلی از کارهایشان را به کسانی می سپارند که انجام دهند.

 



[ دوشنبه 89/2/6 ] [ 7:33 عصر ] [ فهیمه شکری ] نظر
پنج توصیه غذایی برای افزایش هوش

آیا تا به حال برای شما اتفاق افتاده که احساس کنید مغزتان کار نمی کند؛ یعنی مثل گذشته، سرعت انتقال مطالب را ندارید یا اینکه لغات معمولی از ذهنتان فرار می کنند. بعضی مواد غذایی به شما کمک می کنند که عملکرد مغزتان را افزایش دهید.

اگر مایل هستید، هوش خود را افزایش دهید، یک لحظه تامل کنید و مطلب زیر را بخوانید. انتخاب این غذاها نه تنها شما را نزد دیگران باهوش جلوه می دهد، بلکه به شما کمک می کند که توانایی تفکر و وضوح ذهنی خود را افزایش دهید.



1- روغن ماهی

طبق یک گفته قدیمی می توان گفت : " ماهی غذای مغز است."

روغن ماهی یک ماده غذایی مناسب برای مغز است، زیرا DHA ( چربی اُمگا-3 موجود در ماهی ) التهاب مغز را کاهش می دهد و از آن محافظت می کند.

مغز ما دارای 60 درصد چربی است که بیشتر آن چربیDHA یاAA ( آراشیدونیک اسید ) است.AA به مقدار زیاد در لبنیات مثل کره و خامه وجود دارد، اماDHA فقط در انواع ماهی وجود دارد و در منابع گیاهی مثل دانه کتان وجود ندارد.

برای تهیه روغن ماهی یا روغن کبد ماهی سعی کنید مارک های معتبر آنها را خریداری کنید. در ضمن شکل مایع این دو ماده بهتر از کپسول آنهاست.

در تابستان و بهار که شدت و مدت تابش نور خورشید کافی است، بدن به مقدار لازم ویتامینD مورد نیاز خود را می سازد. همانطور که می دانید ویتامینD بر اثر تابش نور خورشید بر پوست بدن، ساخته می شود. ولی در زمستان و پاییز که مدت و شدت تابش آفتاب کمتر است، نیاز به دریافت مکمل ویتامینD داریم. روغن کبد ماهی یکی از مهم ترین و غنی ترین منابع ویتامینD است.

بنابراین فرق روغن ماهی و روغن کبد ماهی در این است که روغن کبد ماهی علاوه بر اسیدهای چرب اُمگا-3 ( DHA) ، منبع خوبی از ویتامین های A و D نیز می باشد.

توصیه می کنم روغن ماهی را از ابتدای بهار تا آخر تابستان مصرف کنید و از ابتدای پاییز تا آخر زمستان روغن کبد ماهی را دریافت کنید. ولی کسانی که در مناطق آب و هوایی گرم ( آفتابی ) هستند، می توانند در تمام سال فقط روغن ماهی مصرف کنند و نیازی به مصرف روغن کبد ماهی ندارند.



2- سبزیجات تازه و خام

مواد غذایی کمی وجود دارد که از نظر ارزش تغذیه ای با سبزیجات برابری کنند. کاهش سطح اسید فولیک در بدن با بروز بیماری آلزایمر ( فراموشی دوران پیری ) مرتبط است. همچنین آنتی اکسیدان ها و فیتوکمیکال ( رنگدانه های گیاهی ) های موجود در سبزیجات، هوش شما را حفظ خواهند کرد.

توصیه می کنم روزانه به ازای هر 25 کیلوگرم از وزن بدن خود 5/0 کیلوگرم سبزیجات مختلف مصرف کنید. اگر نوع متابولیسم بدن خود را بدانید، می توانید مقدار دریافت سبزی را تنظیم کنید. مثلاً اگر دریافت پروتئین شما بالاست، به مصرف سبزی زیادی نیاز ندارید؛ مثلاً بجای 5/0 کیلو ، روزانه 250 گرم سبزیجات به ازای هر 25 کیلو از وزن بدن نیاز دارید. اگر پروتئین رژیم شما بالاست، بایستی سبزیجاتی را مصرف کنید که پتاسیم کمتری دارند مثل گل کلم، لوبیای سبز، اسفناج، مارچوبه، قارچ و کرفس ، زیرا مصرف سبزیجاتی که پتاسیم زیادی دارند مثل کاهو، کلم پیچ و سایر انواع کلم به همراه پروتئین زیاد ، باعث عدم تعادل بیوشیمیایی بدن خواهد شد.

ولی افرادی که دریافت کربوهیدرات غذایی اشان نسبت به پروتئین و چربی بیشتر است، می توانند سبزیجات فراوانی مصرف کنند به خصوص انواعی را که پتاسیم بالایی دارند.



3- تخم مرغ خام

تخم مرغ منبع ارزان و مفیدی از مواد مغذی با ارزش است. مصرف تخم مرغ علاوه بر حفظ سلامت بدن، برای هوش و عملکرد ذهنی مفید است . در این مورد تخم مرغ خام فواید بیشتری نسبت به تخم مرغ پخته دارد.

شاید بپرسید چگونه تخم مرغ خام را مصرف کنیم ؟

برای مصرف تخم مرغ به صورت خام می توانید آن را با یک قاشق عسل، یک قاشق کنجد یا پودر گردو و یک قاشق پودر کاکائو در یک لیوان شیر ولرم یا گرم مخلوط کرده و میل کنید. در این صورت هم آن را خام مصرف کرده اید و هم معجون بسیار مفیدی برای سلامتی بدن خود و افزایش وزن ( برای افراد لاغر ) دریافت نموده اید.

اگر در مورد خطر باکتری " سالمونلا " که در تخم مرغ خام وجود دارد، نگران هستید، مقاله ای را که مربوط به خواص تخم مرغ خام است، مطالعه کنید تا نگرانی شما بر طرف شود.



4- از مصرف شکر خود داری کنید

شکر به عنوان یک غذا محسوب نمی شود، اما بیشتر اوقات جزء آن دسته از مواد غذایی است که باید از مصرف آنها پرهیز کرد. اگر می خواهید میزان هوش خود را افزایش دهید و نمی توانید کاملاً از مصرف شکر پرهیز کنید، مصرف آن را کاهش دهید.

مواد غذایی خیلی شیرین، تعادل هورمون انسولین بدن شما را به هم می ریزند که باعث ایجاد بیماری و گرفتگی ذهن شما می شوند.

ساده ترین روش برای کاهش مصرف شکر، پرهیز از مصرف انواع نوشابه های صنعتی، آب نبات و شیرینی جات است. همچنین در مصرف آب میوه های صنعتی میانه روی کنید.



5- توت فرنگی

توت فرنگی نه تنها خوشمزه است، بلکه یکی از مهم ترین منابع آنتی اکسیدانی قوی و فیتو کمیکال هاست که سلامتی بدن را بهبود می بخشد. همچنین دارای فواید بی شماری برای مغز است. مطالعات نشان داده، مصرف این میوه فرآیند پیری را در مغز کاهش می دهد.

فقط زمانی که یک مرتبه مقدار زیادی از آن را مصرف می کنید، مراقب قند موجود در آن باید باشید. سایر انواع توت نیز که رنگ تیره ای دارند، دارای چنین اثراتی هستند؛ مثل تمشک و شاه توت.


نویسنده : دکتر جوزف مرکولا( Joseph Mercola )


[ جمعه 89/2/3 ] [ 3:6 عصر ] [ فهیمه شکری ] نظر
تغذیه دانش آموزان در ایام امتحانات

تغذیه دانش آموزان در ایام امتحانات

 

یکی از دغدغه هایی که معمولاً خانواده ها در ایام امتحانات با آن روبرو هستند، مسئله تغذیه دانش آموزان و دانشجویان است و این که در ایام امتحانات باتوجه به افزایش فعالیت های ذهنی چه مقدار کالری موردنیاز است.

فعالیت های ذهنی به تنهایی نیاز به کالری را به طور محسوس افزایش نمی دهد. در متابولیسم پایه سهم فعالیت های فکری از کل کالری موردنیاز محدود است. بنابراین برخلاف تصورات با افزایش ساعت های مطالعه نیاز به دریافت کالری اضافی نیست؛ بلکه مهم نوع غذا و میزان مصرف آن است.

استرس در ایام امتحانات قدری نیاز به کالری را افزایش می دهد. هورمون هایی که در برابر استرس ترشح می شوند، برخلاف انسولین عمل کرده و باعث می شوند قند خون مقداری بالا رود. استرس معمولاً متابولیسم پروتئین ها را افزایش می دهد، بنابراین میزان بیشتری از پروتئین ها در بدن شکسته می شود.

در فصل امتحانات به مصرف پروتئین ها به ویژه پروتئین هایی که ارزش بیولوژیک بالایی دارند باید توجه شود. انواع گوشت، لبنیات و تخم مرغ از این دسته پروتئین ها هستند.

صبحانه یک وعده غذایی اصلی است که نباید از آن غفلت کرد. لذا هنگام صبح قدری فعالیت فیزیکی و سپس صبحانه سرشار از مواد پروتئینی مانند تخم مرغ، عسل، نان و لبنیات کارایی فکری و ذهنی را افزایش می دهد.

برخی به اشتباه به منظور افزایش مصرف کالری در فصل امتحانات از قندهای ساده استفاده می کنند. سطح قندهای ساده در خون در برابر استرس و شرایط هورمونی ابتدا بیش از حد نیاز بالا رفته و سپس کم می شود که این امر سردرد، حالت تهوع و سرگیجه را به دنبال دارد. این درحالی است که بااستفاده از قندهای مرکب، مواد نشاسته ای، مواد پروتئینی و دارای فیبر هم نیاز به کالری تأمین شده و هم در طول روز حین فعالیت، انرژی لازم برای دانش آموزان فراهم است.

مصرف میوه و سبزیجات در ایام امتحانات نباید فراموش شود؛ زیرا مصرف میوه و سبزیجات برطرف کردن اختلالات هضم را به دنبال دارد. همچنین برخی با قرار گرفتن در شرایط استرس ممکن است دچار یبوست شوند که مصرف این مواد می تواند از بروز یبوست پیشگیری کند.

باتوجه به گرمای هوا مصرف آب فراوان توصیه می شود. این درحالی است که مصرف آب به همراه غذا به ویژه در شرایط استرس مشکلات هضمی را تشدید می کند. بنابراین آب باید در بین وعده های غذایی مصرف شود.

مصرف مواد غذایی حاوی لستین در بهبود عملکرد مغز مؤثر است. لستین در موادی مانند جو، سبوس گندم، سویا، کشمش و برگه زردآلو به میزان کافی موجود است. بنابراین در ایام امتحانات که حجم فعالیت های فکری و ذهنی افزایش می یابد استفاده از مواد غذایی حاوی لستین توصیه می شود.



[ جمعه 88/10/11 ] [ 12:40 صبح ] [ فهیمه شکری ] نظر
اشتباهاتی که والدین مرتکب می شوند

اشتباهاتی که والدین مرتکب می شوند


در حالی که ما به فرزندان خود علاقه زیادی داریم، اما شرایط زندگی فعلی ما به صورتی شده است که در بسیاری از موارد هر دو والدین در خارج از منزل مشغول به کار هستند و در نتیجه با چنین شرایطی بچه ها بیشتر نادیده گرفته می شوند و این موضوعی است که کمتر مورد توجه قرار می گیرد. در ادامه این یادداشت، اشتباهات رایجی که والدین در اثر مشغله زیاد کاری مرتکب آن می شوند را توضیح می دهیم:

 لوس کردن کودکان

شکی وجود ندارد که والدین به فرزندان خود علاقه فراوانی دارند و تمام چیزهایی که خودشان در گذشته آرزوی آن را داشتند، برای فرزندان خود مهیا کرده و یا می خواهند. هر چند که در ظاهر این مساله قابل ستایش است اما در دراز مدت باعث لوس شدن و پر توقع شدن فرزندان می شود تا حدی که گاه وسایل و تجهیزاتی که برای فرزندان خود مهیا می کنیم خارج از احتیاج آنها بوده و اصلا آنها را خوشحال نمی کند. همین مساله باعث می شود که کم کم هیچ چیز کودکان ما را خرسند و خوشحال نکرده و بدین ترتیب آنها زیاده خواه شوند. نیازی نیست که دایما برای فرزندان خود خرید کنید،آنچه که بچه ها بیشتر از همه به آن نیازمندند، زمان بیشتری است که شما باید صرف آنها کنید و در این زمان به آنها بیاموزید که چگونه خود را در شرایط سخت زندگی آماده کننده و یا به آنها فرهنگ تشکر کردن را بیاموزید.

       ناکارآمدی تربیت


زمانی که شما به علت مشغله زیاد کاری وقت زیادی برای کودکان خود نمی گذارید و یا تربیت آنها را به دست مربی مهد کودک می دهید، باعث می شود که فرزند شما هر طور که دوست دارد با دوستان، مربی، معلم و.. رفتار کند. درست است که مربی مهد کودک، بسیاری از آموزشهای مناسب را به کودک شما می دهد اما فراموش نکنید که نقش اصلی تربیت کودک شما، بر عهده خودتان است.

 این درست نیست که به کودک خود اجازه دهید هر رفتاری را که در منزل انجام میدهد در خارج از خانه نیز تکرار کند. آنها باید یاد بگیرند که در بیرون از منزل رفتار بسیار بهتر و مناسب تری را نسبت به داخل منزل داشته باشند. والدین گرامی فراموش نکنید اکر شما مسئولیت تربیت فرزند خود را نپذیرید، افراد دیگری اقدام به تربیت کودکان شما می کنند که مسلما شما دوست نخواهید داشت.



[ جمعه 88/10/11 ] [ 12:30 صبح ] [ فهیمه شکری ] نظر
هشـــــدار به پدران و مادران
  •  هشـــــدار به پدران و مادران
  • ای پدر ، ای مادر                          
  • من به رفتار شما می نگرم .
  • دیده ام ناظر اعمال شماست .
  • بهر من خوب و بد از کار شما مفهوم است .
  • عمل و کار شما الگوی رفتار من است .
  • نه چنان می شوم آخر که شما می خواهید .
  • وضع من بسته به رفتار شماست .
  • ای پدر ، ای مادر ، من در آئینه ی شما
  • آنچه اندر دلتان می گذرد ، می خوانم .
  • بهتر آن است که با من همه صادق باشید .
  • تا نگیرد دل من رنگ ریا . . .  ای پدر ، ای مادر
  • اشتباهی اگر از من سر زد ، کاه را کوه مکنید .
  • نخ مو را ننمایید طناب .
  • من هم انسانم و لغزش دارم .
  • با زبان خوش خود ، ذهن من آگاه کنید .
  • تا که دیگر نکنم کار خطا را تکرار .
  • ای پدر ، ای مادر . . .  بینتان همدلی ار باشد مهر ،
  • من چو گل در برتان شادابم . . .  مگذارید که الفت ز میان برخیزد .
  • من پریشان شوم و آشفته . . .  نقض پیمان نکنید .
  • که خدا بین شما عهد مودت بسته است . . .  ای پدر ، ای مادر
  • با کسی هیچ قیاسم مکنید  . . .  هر گلی رنگی و بویی دارد .
  • نقش من با دگران یکسان نیست . . .
  • در جهان . . . من تک و بی همتایم . . . ای پدر ، ای مادر
  • احتیاجم همه پوشاک و غذا تنها نیست .
  • من به امنیت خاطر چو غذا محتاجم .
  • من محبت ز شما می خواهم


[ یکشنبه 88/9/8 ] [ 10:39 عصر ] [ فهیمه شکری ] نظر
کنترل عصبانیت در کودکان

کنترل عصبانیت در کودکان

 

تکنیک‌های مدیریت عصبانیت برای کودکان و نوجوانان

آیا کودک شما سرکش و پرخاشگر شده است؟ تکنیک‌های مدیریت عصبانیت را برای کودکان و نوجوانانتان یاد بگیرید.

کودک یا نوجوانی که از عصبانیت اشیاء را پرت می‌کند یا بر سر مسایل کوچک عصبانی می‌شود و با دوستانش دعوا می‌کند، توجه خاص می‌خواهد. ممکن است از شنیدن شکایت‌های معلم فرزندتان در مورد رفتار بدش در قبال همکلاسی‌هایش خسته شده باشید. در چنین مواردی نگران می‌شوید که چگونه می‌توانید عصبانیت و تمرد فرزندتان را کنترل کنید. ناامید نباشید. تکنیک‌های کنترل عصبانیت زیادی وجود دارند که به شما کمک می‌کنند تا فرزندتان را آرام و کنترل کنید.

عصبانیت، یکی از احساس‌های معمولی انسان است که تأثیر بدی در زندگی شخص می‌گذارد. کلاً عصبانیت نتیجة علایق و انتظارات برآورده نشده است. کودکان و نوجوانان عصبانیت خود را با رفتار پرخاشگرانه نشان می‌دهند. کمی عصبانیت، اصطلاحاً سالم و برای بقا لازم است. اما عصبانیت زیاد می‌تواند به جسم و روان کودک و نوجوان صدمه بزند.

 

نشانه‌های عصبانیت در کودکان و نوجوانان

فرزندان کودک و نوجوان شما گاهی عصبانی می‌شوند و این عصبانیت ممکن است منجر به تهدید، حرف‌های زشت، کینه‌جویی، آزار و اذیت و سرزنش‌های نادرست شود. این نکته‌های مدیریت عصبانیت برای کودکان در کمک به آنها برای کنترل عصبانیت‌شان مفید است. فهرستی از کارهایی را که فرزندتان باید و نباید انجام دهد، تهیه کنید. درس‌های رفتار خوب باید بر لزوم ترک سرکشی‌ها، ارزش خویشتنداری و موافقت با دیگران بیش از درگیری تأکید داشته باشد.

تکنیک‌های مدیریت عصبانیت را دنبال کنید تا به شما کمک کند عصبانیت کودک یا نوجوانتان را کاهش دهید. این تکنیک‌های کنترل عصبانیت عبارتند از:

روش‌های تمدد اعصاب: برخی از روش‌های تمدد اعصاب مثل نفس عمیق و آرامش جسمانی کمک می‌کنند تا عصبانیت کودک فروکش کند. نفس عمیق، شامل روش‌های دم و بازدم است. این حالت به آنها کمک می‌کند تا احساس عصبانیت را کاهش دهند. در این روش، کودک باید دراز بکشد و تا حدامکان اکسیژن و هوای تازه را وارد شش‌ها کند و دی‌اکسیدکربن را خارج کند. آنها باید کلمه «آرامش» را در موقع عمیق نفس کشیدن تکرار کنند. تمرکز روی خود روش دیگری برای کاهش مقدار عصبانیت است.

تصویرسازی: به فرزندتان بیاموزید که مناظر زیبا و سبز و احساس هوای سرد را مجسم کند. برای این کار، باید دراز بکشد و ماهیچه‌های بدن را شل کند. سپس چشم‌هایش را ببندد و تصویرسازی کند. این تکنیک به فرزند شما کمک می‌کند تا عصبانیتش را فرو بنشاند.

روش‌های خوب والدینی: به شنیدن حرف‌های فرزندانتان علاقه نشان دهید. به آنها زمان کافی بدهید و عشق و علاقه زیاد خود را به آنها نشان دهید. با آنها دوست باشید و به آنها بیاموزید که دیگران را ببخشند. همیشه به آنها بگویید «اشتباه از بشر و بخشودن کار خداست»؛ بنابراین اهمیت بخشیدن دیگران را به فرزندانتان بیاموزد.

به فرزندانتان گوش دهید: 

به شکایات و مسائل فزندانتان گوش دهید. خود را در حل مسائل آنها مشتاق نشان دهید. به آنها بیاموزید چگونه تحمل و صبر می‌تواند به کنترل عصبانیت آنها کمک کند.

برمی‌گردیم به سوال اول مقاله:

آیا فرزند شما سرکش و پرخاشگر شده است؟ برخی از این روش‌های مدیریت عصبانیت را برای کمک به فرزندانتان یاد بگیرید.

انتخاب یک سرگرمی: فرزندانتان را به سوی علایقشان سوق دهید. مثل باغبانی، نقاشی، جمع‌آوری مجموعه تمبر و غیره یا آنچه که آنها دوست دارند. این فعالیت‌های آموزشی، سرگرمی‌های مطلوب و مناسب را فراهم می‌کند و می‌تواند در کاهش عصبانیت آنها کمک کند.

داشتن جرأت همراه با منطق: به فرزندانتان بیاموزید که احساسات و علایق خود را بدون توقع زیادی یا تجاوز به حقوق دیگران بیان کنند. به فرزندان خود بیاموزید که به جای استفاده از حرف‌های زشت، که ممکن است دیگران را ناراحت کند، منطقی باشند.

یاددادن احساس همدردی: همدردی به معنی درک احساس دیگران است. به فرزندانتان اهمیت تحلیل نظرات دیگران را یاد دهید. به آنها متذکر شوید که هرکس ممکن است اشتباه کند و از اشتباه دیگران یاد می‌گیریم که چگونه پیشرفت کنیم.

مدیریت استرس: آیا عصبانیت فرزند شما خارج از کنترل است؟ اگر جواب شما مثبت است، وقت آن است که به آنها مهارت‌های مدیریت استرس را بیاموزید. زیرا عصبانیت زیاد باعث می‌شود که از استرس و اضطراب صدمه ببینند. برای غلبه بر استرس و ناراحتی، به آنها بیاموزید که عصبانیت را مانعی برای موفقیت بدانند و به آنها بیاموزید که چگونه احساساتشان را با دوستانشان درمیان بگذارند. علاوه بر این، به آنها یاد دهید که اشتباهات خودشان را نیز ببینند.

احساس شوخ‌طبعی: احساس شوخ‌طبعی گاهی به کودکان و نوجوانان کمک می‌کند تا بر عصبانیت غلبه کنند. گاهی، مانند یک داروی خوب عمل می‌کند. به فرزندانتان بیاموزید که به جای تهاجم، احساس شوخ‌طبعی را در خود پرورش دهند. این احساس باعث می‌شود آنها چیزها را بیش از حد جدی نگیرند.

این تکنیک‌های مدیریت عصبانیت به شما کمک می‌کند تا عصبانیت فرزندتان را کنترل کنید. زیرا کودکان و نوجوانانی که دارای عصبانیت مدیریت نشده هستند، در بزرگسالی برای جامعه خطرناک می‌شوند. بنابراین، کمک به یادگیری کودکان در غلبه بر مراحل اولیه عصبانیتشان لازم است.

                                                                                                                                                    منبع: Yahoo.Health



[ جمعه 88/9/6 ] [ 9:49 عصر ] [ فهیمه شکری ] نظر

<< مطالب جدیدتر :: مطالب قدیمی‌تر >>