کد کج شدن تصویر
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
کمی ورزش

 

 

 

 

 



[ جمعه 92/11/25 ] [ 1:37 عصر ] [ فهیمه شکری ] نظر
نیش حشرات

حشرات و حیواناتِ گزنده دیگر می‌توانند موقعی که انسان را نیش می‌زنند، یک نوع سم به بدن آن‌ها تزریق کنند. معمولاً سوزش آن جوری است که انگار صابون به داخل چشمت رفته باشد، درد زیادی ندارد ولی خیلی آزاردهنده است.

کندوی زنبورهای عسل پر از جنب و جوش بود. عده‌ای با عسل می‌آمدند و عده‌ای کندو را به قصد تهیه عسل ترک می‌کردند. بعضی‌ها هم در کار لانه‌سازی بودند. خلاصه هرکس در کندو وظیفه‌ای داشت و هیچ زنبوری بی‌کار نبود. نزدیکی‌های ظهر بود که ناگهان یکی از زنبورهای کارگر فریاد زد: "به ما حمله کرده‌اند!"
همه زنبورها به تکاپو افتادند و سعی می‌کردند از کندو و زنبورهای نوزاد در مقابل مهاجم دفاع کنند. آن مهاجم کسی نبود جز فرید،‌ پسر بازیگوش شهر قصه. او به سراغ کندوی عسل باغچه پدرش رفته بود تا فقط کمی سربه‌سر زنبورها بگذارد و نمی‌دانست که دارد به کلی زندگی آن‌ها را به هم می‌ریزد. فرید دستش را داخل کندو برد تا کمی عسل دربیاورد و بخورد. زنبورها خیلی وحشت کردند، چون می‌دیدند که کندویشان دارد از هم می‌پاشد و نزدیک است که همه زحمت‌هایشان هدر برود. در یک لحظه یکی از زنبورهای سرباز تصمیمش را گرفت و خودش را روی دست فرید انداخت و او را نیش زد و خودش هم بی‌حال افتاد (آخر می‌دانید؟ زنبوری که نیش می‌زند خودش هم می‌میرد). فریاد فرید به آسمان رفت و دستش را از کندو بیرون کشید. آرامش به کندو بازگشته بود و همگی داشتند با احترام به جسد زنبور فداکار نگاه می‌کردند. بلافاصله عده‌ای از کارگرها زنبور مرده را از کندو بیرون بردند و بقیه مشغول ترمیم خرابی‌هایی شدند که شیطنت فرید به بار آورده بود.
از آن طرف فرید گریه‌کنان به خانه رفت. دستش قرمز شده و به شدت باد کرده بود. نوبت مادر بود که به داد پسر بازیگوشش برسد. او در حالی که یک قالب یخ روی دست فرید می‌گذاشت سرزنشش کرد که چرا انقدر زنبورهای پدر را اذیت می‌کند که آن‌ها نیشش بزنند.
تو چه فکر می‌کنی؟ اگر فرید سربه سر زنبورها نمی‌گذاشت آیا به این روز می‌افتاد؟

چرا حشرات نیش می‌زنند؟

حشراتی مثل زنبور عسل یا زنبور سرخ و موجودات دیگر مثل عنکبوت و عقرب معمولاً زمانی حمله می کنند که احساس کنند در خطر هستند. گاهی اوقات آن‌ها فقط به دلیل حفاظت از خاک، تار عنکبوت و یا لانه‌شان حمله می‌کنند و نیش می‌زنند.
حشرات دیگر مثل پشه و ساس (کنه) به این دلیل نیش می‌زنند که خون انسان را مکیده و بخورند تا بتوانند زنده بمانند. پشه ماده (خانم پشه!) به خون احتیاج دارد تا بتواند تخم بگذارد (آقای پشه هیچ‌وقت کسی را نیش نمی‌زند!).
"ساس" هم یک نوع انگل است، یعنی در بدن جانوران دیگر زندگی می‌کند و خون آن‌ها را می‌مکد تا زنده بماند.

نیش حشرات چگونه است؟

حشرات و حیواناتِ گزنده دیگر می‌توانند موقعی که انسان (یا یک حیوان دیگر) را نیش می‌زنند، یک نوع سم به بدن آن‌ها تزریق کنند. معمولاً سوزش آن جوری است که انگار صابون به داخل چشمت رفته باشد، درد زیادی ندارد ولی خیلی آزاردهنده است. جای نیش معمولاً به شکل یک برآمدگی خیلی کوچک – کوچک‌تر از یک نخودفرنگی – روی پوستت دیده می‌شود که خیلی هم می‌خارد. وقتی هم که آن را می‌خارانی،‌ پوستت قرمز شده و خارش آن شدیدتر می‌شود.
نیش ساس می‌تواند یک دانه قرمز خیلی ریز روی پوست به‌وجود بیاورد که حدود یک هفته یا بیشتر روی پوست بماند. اگر یک زنبور تو را نیش بزند، جای آن ورم کرده و ممکن است که نیش در پوست تو باقی بماند.

آیا دردم می‌گیرد؟

بیشتر وقت‌ها نیش یک حشره چندان جدی نیست و فقط برای مدت کوتاهی ممکن است درد داشته باشد. بیشترین مشکلی که با جای نیش یک حشره خواهی داشت، احتمالاً خارش کلافه‌کننده آن است!
بیشتر وقت‌ها گزش عقرب یا عنکبوت بیوه سیاه (یک عنکبوت سیاه رنگ که شوهر خود را می خورد!) ممکن است تو را به یک سفر کوتاه به بخش اورژانس بیمارستان بفرستد! اما این اتفاق همیشه هم نمی‌افتد، بزرگ‌ترها می‌توانند تشخیص دهند که چه‌وقت لازم است به چنین سفری بروی.

اگر یکی از آن حشره‌ها نیشم زد، چه‌کار کنم؟

هر نوع حشره‌ای تو را گزید، اولین کاری که باید انجام دهی این است که به یک بزرگ‌تر اطلاع دهی. او نگاهی به جای نیش خواهد انداخت تا ببیند چه‌کاری لازم است انجام شود.
اگر یک پشه تو را گزیده بود، سعی کن جایش را نخارانی. این کار شاید سخت باشد، اما خاراندن جای نیش پشه باعث بدتر شدن خارش شده و ممکن است آن نقطه متورم شده، خون بیاید یا حتی عفونت کند.
اگر یک زنبور ناقلا تو را نیش زد، یک بزرگ‌تر باید به‌سرعت نیش را بیرون بکشد. سپس آن ناحیه را با آب و صابون شسته و روی آن یخ قرار دهد. آنتی‌هیستامین (بگو: آن+تی+هیس+تا+مین) نوعی دارو است که می‌تواند برای کاهش خارش،‌ درد و ورم ناحیه نیش‌خورده مفید باشد. اگر استامینوفن (بگو: اَس+تا+می+نُ+فِن) هم می‌تواند درد جای نیش را کاهش دهد. یک سری کِرِم‌ها و محلول‌ها هم وجود دارد که باعث کاهش حس خارش می‌شوند. البته این داروها را باید با مشورت پزشک مصرف کنی.

چه‌وقت باید کمک بگیرم؟

بعضی از آدم‌ها به سم یک نوع حشره خاص (مثلاً زنبور) حساسیت دارند. اگر بعد از گزش یک نوع حشره دچار مشکلات تنفسی شدی، روی بدنت کهیر زد (کهیر برآمدگی‌ قرمزی است که روی پوست می‌زند و می‌خارد) یا احساس کردی که حالت تهوع داری و ممکن است استفراغ کنی، احتمالا‍ً به سم آن حشره حساسیت داری. فوراً به والدینت اطلاع بده تا تو را به بیمارستان برسانند.
اگر معلوم شود که تو به نیش زنبور حساسیت داری، پزشک یک نوع دارویِ خاص برایت تجویز خواهد کرد. این دارو به صورت آمپول بوده و باید تزریق شود.

چگونه پیشگیری کنم؟

تو می‌توانی با دوری کردن از لانه‌ زنبورها به راحتی از نیش آن‌ها در امان بمانی. همچنین وقتی به پیک‌نیک می‌روی باید روی خوردنی‌ها و نوشیدنی‌های شیرین را بپوشانی و در محیط بیرون از خانه سعی نکنی حشره‌ها را دنبال کرده و بکُشی، این کار باعث می‌شود که آن‌ها عصبانی شده و تو را نیش بزنند.
وقتی به پیاده‌روی می‌روی، سعی کن شلوار بلند و پیراهن با آستین بلند بپوشی و کفشت هم جوری باشد که حشره‌ها نتوانند داخل آن بروند!
بهترین راه برای در امان بودن از دست عقرب‌ها و عنکبوت‌ها هم این است که از مکان‌های مورد علاقه آن‌ها دوری کنی، یکی از مهمترین این مکان‌ها توده‌های چوب یا هیزم است.
بازی کردن بیرون از خانه خیلی سرگرم کننده است، چه با حشره چه بی‌حشره. با کمی احتیاط و مراقبت به راحتی می توانی از بازی در بیرون از خانه لذت ببری، حتی اگر حشرات در اطرافت رژه بروند!

آخرین توصیه

یادت باشد که بیشتر حشرات گزنده تا احساس خطر نکنند، نیش نمی‌زنند. آن‌ها موجودات زنده‌ای هستند که مثل بقیه برای زنده ماندن تلاش می‌کنند. پس تا جایی که می‌توانی سعی کن زندگیشان را به هم نریزی تا آن‌ها هم از دستت عصبانی نشوند و نیشت نزنند. البته پشه‌ها از این قاعده پیروی نمی‌کنند، آن‌ها هرجا و هرزمان بتوانند انسان را نیش می‌زنند! امیدوارم هیچ‌وقت گرفتار یکی از آن پشه‌های سمج که مدام در گوشَت وِزوِز کرده و دست آخر هم نوک دماغت را نیش می‌زنند، نشوی!
--------------------------------------------------------------
مترجم علمی و داستان پرداز: مستانه زاده رفیع



[ جمعه 92/9/8 ] [ 5:55 عصر ] [ فهیمه شکری ] نظر
چرا پشه ها بعضی را بیش تر نیش می زنند

پشه

 شاید برای شما پیش آمده باشد که در اتاقی با دوستتان نشسته باشید و در این حین مدام مورد گزش پشه‌ها قرار گرفته باشید و مجبور باشید آنها را با دست و حرکت دادن سرتان، دور کنید، در حالی که دوستتان مشکل خاصی ندارد.

آیا واقعا پشه‌ها دوست دارند، برخی‌ها را بیشتر نیش بزنند؟ آیا این افراد خون مغذی‌تری دارند؟! یا موضوع چیز دیگری است.

از لحاظ علمی ثابت شده که 20 درصد مردم، بیشتر مورد توجه پشه‌ها قرار می‌گیرند، فعلا راه حلی برای مشکل این افراد پیدا نشده است، به جز اینکه از داروهای دافع حشرات استفاده کنند که این هم البته همیشه پاسخگو نیست و برخی از پشه‌ها به تدریج نسبت به ایمن می‌شوند.

 

اما دلیل جذاب بودن این افراد برای پشه‌ها چیست؟

گروه خونی

پشه‌ها کسانی را که گروه خونی O دارند، دو برابر افراد با گروه خونی A نیش می‌زنند. گروه خونی B در میانه طیف علاقه پشه‌ها قرار دارد.

علاوه بر این جالب است بدانید که 85 درصد افراد، ماده‌ای از پوست خود ترشح می‌کنند که نشاندهنده گروه خونی آنهاست، ولی 15 درصد مردم این ماده را ترشح نمی‌کنند، دسته اول برای پشه‌ها جاذب‌ترند.

دی اکسید کربن

پشه‌ها با دقت متوجه دی اکسید کربن بازدم افراد می‌شوند و با موقعیت‌یابی آن متوجه حضور افراد می‌شوند. پشه‌ها برای این کار یک عضو تخصصی به نام پالپ آرواره‌ای دارند. حساسیت پشه‌ها آنقدر زیاد است که می‌توانند از پنجاه متری هم متوجه متصاعد شدن دی اکسید کربن شوند.

پس افرادی که دی اکسید کربن بیشتر بیرون می‌دهند، بیشتر پشه‌ها را متوجه خود می‌کنند. بنابراین به طور کلی افراد که جثه بزرگ‌تری دارند، بیشتر هدف پشه‌های قرار می‌گیرند. یک دلیل اینکه گاهی کودکان کمتر مورد گزش قرار می‌گیرند، میزان کلی دی اکسید کربن بازدمی کمتر آنهاست.

ورزش و سوخت و ساز

پشه‌ها اسید لاکتیک، اسید اوریک، آمونیاک و سایر موادی را که در عرق ترشح می‌شوند، بو می‌کشند. دمای بیشتر بدن، جذب‌کننده پشه‌هاست.

پس ورزش و فعالیت بدنی زیاد با توجه به ترشح این مواد و تولید گرمای بیشتر، باعث جذب پشه‌ها می‌شود.

البته عوامل ژنتیکی هم روی میزان ترشح اسید اوریک مؤثر هستند.

باکتری‌های پوست

در یک پژوهش که در سال 2011 انجام شد، مشخص شد که سطوح بالای نوعی از باکتری، جاذب پشه‌هاست. جالب است که اگر کسی باکتری زیادی در پوست داشته باشد، اما این باکتری‌ها از انواع مختلف باشند و نوع خاصی از باکتری در پوست، غالب نباشد، پشه‌ها کمتر جذب می‌شوند.

همین موضوع می‌تواند توجیه‌کننده گزش بیشتر ما در ناجیه کف پا و مچ پا باشد، چون در این نواحی باکتری بیشتری در پوست وجود دارد.

نوشیدنی‌های الکلی هم باعث نیش‌خوردگی بیشتر افراد می‌شوند.

حاملگی

زنان حامله بیشتر مورد گزش قرار می‌گیرند، چون 21 درصد دی اکسید کربن بیشتر تولید می‌کنند و دمای بدنشان به طور متوسط 1?26 درجه فارنهایت بیشتر است.

رنگ لباس

رنگ‌های تیره، بیشتر پشه‌ها را جذب می‌کنند.

ژنتیک

به طوری که پیشتر توضیح دادیم 85 درصد مردم برای پشه جذاب‌تر هستند.

مواد دفع‌کننده حشرات طبیعی

با کروماتوگرافی ترشحات پوست بدن بعضی از افراد مشخص شده است که آنها مواد دافع حشرات طبیعی از خود تشرح می‌کنند. دانشمندان امیدوارند بتوانند از مولکول‌های این مواد در اسپری‌ها استفاده کنند.

منبع + منبع



[ دوشنبه 92/7/8 ] [ 10:9 صبح ] [ فهیمه شکری ] نظر
آموزش نگهداری صحیح ماهی قرمز

آموزش نگهداری صحیح ماهی قرمز

با اشاره به این‌که امروزه ماهیان زینتی و آکواریومی جزیی از حیوانات خانگی است و حتی نگهداری آنها برای درمان برخی بیماری‌های روحی توصیه می‌شود، اظهار کرد: در عین حال باید توجه داشت این ماهی‌ها می‌توانند در انتقال بیماری‌های مشترک انسان و حیوان نقش داشته باشند

اگرچه نمی‌توان از تهیه‌ی ماهی قرمز برای برگزاری آداب و رسوم نوروز گذشت، اما باید توصیه‌های بهداشتی برای نگهداری از این ماهی‌ها را رعایت کرد.

به گفته‌ی مسوول آبزیان اداره‌کل دامپزشکی استان کرمانشاه، بهتر است از دست زدن و تماس مستقیم دست با این ماهی‌ها خودداری شود و در صورت لزوم، پس از تماس، دست‌ها با آب و صابون شسته شود.

رستمی در خصوص شرایط نگهداری ماهی قرمز هم یادآور شد: بهترین دما برای نگهداری این موجود بین 20 تا 25 درجه‌ی سانتی‌گراد است و این ماهی‌ها در دمای بیشتر آسیب می‌بینند.

وی آب مورد نیاز برای نگهداری هر قطعه ماهی را نیز یک تا دو لیتر برشمرد و افزود: بهتر است این آب کلرزدایی شده باشد و برای حفظ تعادل گازها پیش از انتقال ماهی به آن، حدود 48 ساعت در ظرف سر باز گذاشته شود.

مسوول آبزیان اداره‌کل دامپزشکی استان کرمانشاه تصریح کرد: پیش از خرید ماهی باید توجه داشت که ماهی سالم باشد و از خرید ماهی‌هایی که باله تاخورده دارند و اطراف دهان و روی بدن آنها لکه‌های سفید، خاکستری و یا قرمز باشد، خودداری شود.

به گفته‌ی رستمی، ماهیانی که خوب شنا نمی‌کنند و یا شنای چرخشی دارند هم بیمار هستند و نبایند خریداری شوند.

وی خاطرنشان کرد: ماهی‌های بیمار نباید در محیط آزاد رها شوند و بهتر است معدوم شوند.



[ چهارشنبه 91/12/16 ] [ 12:48 صبح ] [ فهیمه شکری ] نظر
دلیل یک استاد
یکی از دانشجویان دکتر حسابی به ایشان گفت : شما سه ترم است که مرا از این درس می اندازید. من که نمی خواهم موشک هوا کنم . می خواهم در روستایمان معلم شوم . 

دکتر جواب داد : تو اگر نخواهی موشک هواکنی و فقط بخواهی معلم شوی قبول ، ولی تو نمی توانی به من تضمین بدهی که یکی از شاگردان تو در روستا ، نخواهد موشک هوا کند.



[ یکشنبه 91/10/3 ] [ 12:24 صبح ] [ فهیمه شکری ] نظر
بهترین روش ...(جالب است)

سؤال امتحان نهایی فیزیک دانشگاه کپنهاگ :

> > چگونه می‌توان با یک فشارسنج ارتفاع یک آسمان‌خراش را محاسبه کرد؟

> > پاسخ یک دانشجو :

یک نخ بلند به گردن فشارسنج می‌بندیم و آن را از سقف ساختمان به سمت زمین
می‌فرستیم.
طول نخ به اضافه طول فشارسنج برابرارتفاع آسمان‌خراش خواهدبود.

> > این پاسخ ابتکاری چنان استاد را خشمگین کرد که دانشجو را رد کرد..

> > دانشجو با پافشاری بر اینکه پاسخش درست است به نتیجه امتحان اعتراض کرد.

 دانشگاه یک داور مستقل را برای تصمیم درباره این موضوع تعیین کرد. داور
دانشجو را خواست و به او شش دقیقه وقت داد تا راه حل مسئله را به طور شفاهی
بیان کند تا معلوم شود که با اصول اولیه فیزیک آشنایی دارد. دانشجو پنج دقیقه
غرق تفکر ساکت نشست. داور به او یادآوری کردکه وقتش درحال اتمام است. دانشجو
پاسخ داد که چندین پاسخ مناسب دارداما تردید دارد کدام را بگوید. وقتی به او
اخطار کردند عجله کند چنین پاسخ داد:
> > "اول اینکه می‌توان فشارسنج را برد روی سقف آسمان‌خراش، آنرا از لبه
ساختمان پائین انداخت و مدت زمان رسیدن آن به زمین را اندازه گرفت. ارتفاع
ساختمان مساوی یک دوم g ضربدر t به توان دو خواهد بود.اما بیچاره فشارسنج ."
> > "یا اگر هوا آفتابی باشد می‌توان فشارسنج را عمودی بر زمین گذاشت و طول
سایه‌اش را اندازه گرفت.. بعد طول سایه آسمان‌خراش را اندازه گرفت و سپس با یک
تناسب ساده ارتفاع آسمان‌خراش را بدست آورد ."
> > "اما اگر بخواهیم خیلی علمی باشیم، می‌توان یک تکه نخ کوتاه به فشارسنج بست
و آنرا مثل یک پاندول به نوسان درآورد، نخست در سطح زمین وسپس روی سقف
آسمان‌خراش. ارتفاع را از اختلاف نیروی جاذبه می‌توان محاسبه کرد : T = 2 pi
sqroot (l / g)
> > ."یااگر آسمان‌خراش پله اضطراری داشته باشد، می‌توان ارتفاع ساختمان را با
بارومتر اندازه زد و بعد آنها را با هم جمع کرد."

> > "البته اگر خیلی گیر و اصولگرا باشید می‌توان از فشارسنج برای اندازه‌گیری
فشار هوا در سقف و روی زمین استفاده کرد و اختلاف آن برحسب میلی‌بار را به فوت
تبدیل کرد تا ارتفاع ساختمان بدست آید."
> > "ولی چون همیشه ما را تشویق می‌کنند که استقلال ذهنی را تمرین کنیم و از
روش‌های علمی استفاده کنیم، بدون شک بهترین روش آنست که در اتاق سرایدار را
بزنیم و به اوبگوییم: اگر ارتفاع این ساختمان را به من  بگویی یک فشارسنج نو و
زیبا به تو می‌دهم ."
> > این دانشجو کسی نبود جز نیلز بور، تنها دانمارکی که موفق شد جایزه نوبل
دررشته فیزیک را دریافت کند



[ شنبه 91/9/25 ] [ 11:24 عصر ] [ فهیمه شکری ] نظر
معنای ماه های سال
ردیف نام معنی
1 فروردین نیروی پیش برنده
2 اردیبهشت راستی و پاکی
3 خرداد کمال و رسایی
4 تیر باران
5 مرداد جاودانگی و بی مرگی
6 شهریور کشور برگزیده
7 مهر عهد و پیمان
8 آبان آبها
9 آذر آتش
10 دی آفریدگار، دادار
11 بهمن اندیشه نیک
12 اسفند فروتنی و بردباری


[ یکشنبه 91/9/19 ] [ 11:57 عصر ] [ فهیمه شکری ] نظر
باور های نادرست از حیوانات
هنوز هم افسانه ها و عقاید بسیار زیادی در رابطه با حیوانات وجود دارد. در این مطلب سعی کرده ایم تا شما را با چند اشتباه بزرگ انسان ها درباره حیوانات آشنا کنیم. خرگوش ها هویج و موش ها پنیر دوست دارند بسیاری از ما تصور می کنیم که هویج غذای مورد علاقه خرگوش است و همچنین این مسئله که غذای مورد علاقه موش پنیر است .
بسیاری از ما تصوری از خرگوش و غذای مورد علاقه آن را با نگاهی به کارتون معروف باگزبانی داریم. این در حالی است که اگر سری به سایت های مربوط به خرگوش ها بزنید با این نکته رو به رو می شوید:
هرگز به خرگوش ها هویچ ندهید!!!
در حقیقت این به مانند این است که به یک انسان آبنبات کتانی بدهیم. غذای اصلی خرگوش علف های خشک و سبزیجات برگ دار مثل کاهو هستند.نکته جالب درباره موش ها نیز این است که این موجودات دارای شامه قوی بوده و از مواد غذایی با بو و طعم تند مثل پنیر خوشش نمی آید.
 
در عوض موش کشش عجیبی به مواد غذایی شیرین مثل شکلات و یا حتی میوه ها دارند. اما در مورد این مسئله که این داستان از کجا آغاز شد بایستی گفت که سازندگان کارتون باگزبانی با الگو برداری از یک کمدی رمانتیک محبوب دهه 30 میلادی با نام"یک شب اتفاق می افتد" که در آن کارکتر اصلی هویج را دست خود حرکت می داد و می خورد الهام گرفتند. در مورد داستان موش و پنیر نیز باید گفت که بر اساس داستان ها در زمان قرون وسطی در انبارهای غذا در بسیاری از موارد دیده می شد که موش ها در حال خوردن پنیر هستند. البته به دلیل اینکه سایر مواد غذایی از دسترس آنها به دور بوده است.
 
تحریک شدن گاو ها با رنگ قرمز
برای بسیاری از ما تصویر یک گاو باز اسپانیایی که در وسط میدانی ایستاده است و با تکان دادن یک پارچه قرمز گاو را تحریک کرده و به سمت خود می کشاند یک تصویر آشنا است. بسیاری از ما تصور می کنیم که علت عصبانی شدن گاوها رنگ قرمز به کار رفته در پارچه می باشد ولی در حقیقت بر اساس تحقیقات به عمل آمده گاوها به طور کامل کور رنگ هستند.
 
این حرکت دادن پارچه است که باعث تحریک و عصبانی شدن گاو ها می شود. اما این افسانه و یا به عبارتی باور از کجا آمده است؟ در حقیقت این نمایش 3 مرحله دارد که در دو مرحله اول گاو باز با استفاده از یک پارچه، که معمولا زرد رنگ است گاو را به آستانه خشم خود می رساند. در مرحله آخر نیز با استفاده از شنل قرمز گاو را تحریک و وادار به حمله می کند. در حقیقت در این مرحله گاو به وسیله حرکات شنل تحریک شده و رنگ شنل هر چه باشد برای گاو تفاوتی ندارد. گاو می خواهد که به آن حمله کند.
ذخیره آب در کوهان شتر همه ما در زمان کودکی در خانه یا مدرسه وقتی از والدین خود در رابطه با دو کوهان روی کمر شتر سوال می کردیم به ما پاسخ می دادند که این کوهان محل ذخیره آب شتر است و به همین دلیل است که شتر می تواند مسافت های طولانی را در کویر طی کند. اما حقیقت این است که کوهان شتر به هیچ وجه آب ذخیره نمی کند و در کوهان خود تنها چربی ذخیره می کند. فراموش نکنید که غذا نیز در کویر به راحتی یافت نمی شود.
چربی ذخیره شده در بدن شتر تجزیه شده و علاوه بر تولید انرژی لازم برای شتر آب مورد نیاز شتر را نیز تامین می کند. البته این آب در بدن شتر استفاده شده و برای خنک کردن شتر به کار نمی رود. شاید این سوال برای شما این سوال پیش آید که آیا شتر ها بی نیاز آب هستند؟ البته که خیر،آنها نیز به آب نیاز دارند اما اصولا بدن شترها از بدن انسان متفاوت است. بدن شتر می تواند برای مدت زمانی طولانی و بدون مشکلی بدن شتر را خنک نگاه دارد.در ضمن سلولهای خاصی در بدن شتر وجود دارد که اجازه نمی دهد فشار خون شتر در زمان کاهش وزن کاهش یابد.
ریشه این باور به زمان روم باستان در زمان متخصص تغذیه و فلیسوف رومی پلنی برمی گردد که اعتقاد داشت که این دو کوهان دو شکم شتر هستند که در یکی آب و در دیگری غذا قرار می گیرد.البته داستان دیگر هم این بود که نیروهای ارتش مسلمانان زمانی که با کمبود آب در کویر رو به رو می شدند با باز کردن شکم شتر آب بدست می آوردند. یک کرم خاکی را نصف کنید و دو کرم جدید داشته باشید بسیاری از ما تصور می کنیم که در صورتی که یک کرم خاکی را از وسط نصف کنیم دو کرم جدید خواهیم داشت و هر کدام از بخش های کرم مجددا رشد خواهد کرد.اما این تصور اشتباه است.
 
کرم یک موجود کامل مثل سایر موجودات است که دارای سر ، دم ،قلب و سیستم تنفسی و تغذیه است. علت این تصور غلط این است که در بسیاری از موارد ما می بینیم که پس از جدا شدن یک کرم از وسط دو بخش همچنان حرکت می کند اما بایستی بدانیم که این واکنش این کرم به درد است.
 
پس فراموش نکنیم که هیچ وقت یک کرم خاکی را نصف نکنیم. زمانی یک پرنده مادر، فرزند خود را رها می کند بسیاری بر این عقیده اند که در صورتی که شما به یک پرنده کوچک که از لانه خود بیرون افتاده است دست بزنید و آن را به لانه بازگردانیدن باعث می شوید تا مادر این پرنده با احساس کردن بوی انسان ها فرزند خود را طرد کند.البته این نظر بنا بر دلایلی غلط می باشد. ابتدا بایستی گفت که در پرنده ها خیلی از حس بویایی خود استفاده نمی کنند و خیلی بعید است که بتوانند به این مسئله پی ببرند.
 
در عین حال پرنده ها خیلی درباره لمس فرزندانشان توسط انسان ها حساس نیستند و همچنان به مراقبت از فرزندان خود می پردازند. اما در توضیح این نظریه و منشاء آن باید گفت که گروهای طرفدار پرندگان در گذشته سعی داشتند با القای این مسئله جلوی انسان هایی که سعی می کردند به پرنده های کوچک کمک کنند را بگیرند،چون در این سن پرنده در حال آموزش است و باید سعی کند با شیوه والدین خود آموزش ببیند.
با تشکر از همکار خوبم آقای حمید رضا شمسی


[ پنج شنبه 91/8/25 ] [ 1:28 عصر ] [ فهیمه شکری ] نظر
تست هوشی جالب و بسیار ساده
برای سنجیدن هوش از بچه های یک کودکستان سوال زیر پرسیده شد:

«اتوبوس در شکل زیر به کدام طرف حرکت می کند؟»







به دقت به شکل نگاه کنید.

جواب سوال بالا را می دانید؟

تنها دو جواب وجود دارد: «چپ» یا «راست»درباره اش فکر کنید …هنوز نمی دانید
به کدام طرف حرکت می کند؟جواب را در پائین همین صفحه مشاهده کنید:.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.



.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.




.

.تمام بچه کودکستانی ها جوابشان این بود: به طرف چپ.

وقتی از آن ها پرسیده شد: «چرا فکر می کنید که اتوبوس به طرف چپ حرکت می کند؟»

جواب همه شان این بود: «چون درب اتوبوس دیده نمی شود.»


[ پنج شنبه 91/8/25 ] [ 1:13 صبح ] [ فهیمه شکری ] نظر
جالب است ،شما هم بخوانید

این شعر هم افقی و هم عمودی خوانده می شود

با چهره    افروخته     گل را    مشکن

افروخته   رخ مرو   تو دگر  به چمن

 گل را   تو دگر   مکن خجل   ای مه من

مشکن  به چمن    ای مه من   قد سمن   



[ شنبه 91/7/22 ] [ 5:20 عصر ] [ فهیمه شکری ] نظر

:: مطالب قدیمی‌تر >>