کد کج شدن تصویر
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سودوکو

سودوکو یا سادوکومخفف عبارت ‍‍ژاپنیsuuji wa dokushin ni kagiru به معنای عددهای بی تکرار است.در واقع نوعی جدول اعداد بوده که امروزه یکی از سرگرمیهای رایج در کشورهای مختلف جهان است .این بازی ریشه در چین باستان داردامادرجایی دیگرنیز آمده است که نخستین جدول سودوکورا یک ریاضیدان اروپایی در قرن هجدهم طراحی کرده است.

این بازی در نمایشگاه بین المللی بازی و سرگرمی آلمان به عنوان محبوبترین بازی شناخته شده و همچنین قانون بسیار ساده وروشنی دارد.

قوانین بازی:

سودوکو انواع مختلف ساده –متوسط-سخت و خیلی سخت دارد و بسته به تعداد خانه های خالی سخت تر میشود.

بازی سودوکو را از سه جنبه می توان طبقه بندی کردیکی از این جنبه هامرتبط است با ساختار فیزیکی جدول و تعداد خانه های آن که حالات متفاوتی را در بر می گیرد. مورد دیگر با اعمال قوانین مختلف در بعضی از جداول گوناگون البته بدون تغییر در قوانین پایه ای و بنیادین این بازی در ارتباط است .در نهایت جنبه ی سوم رتبه بندی این بازی از درجه ی آسان تا سخت است.

نوع متداول سودوکودر واقع نوعی جدول است که از 9ستون عمودی و9 ستون افقی تشکیل شده است و کل جدول هم به 9 بخش کوچکتر تقسیم می شود.حالا بایداعدادیک تا9 را در هر یک از جدولهای کوچک تر بدون تکرار بنویسید به صورتی که در هر ستون بزرگتر افقی

یا عمودی هیچ عددی تکرار نشود.در واقع هم بایدازاعداد1 تا 9در همه ی ستونهای عمودی و افقی استفاده کنید و هم باید مراقب باشید هیچ عددی تکرار نشود و در همه مربع های 3 ستونی کوچک تر نیز به همین ترتیب همه ی اعداد1تا 9 بیاید و تکرار نشود .همیشه به عنوان راهنمایی چند عدد در جدول از قبل مشخص می شود تا بقیه ی اعدادرا شما پیدا کنید.

روش:

ابتدا در تمام خانه های خالی جدول اعداد را از یک تا 9 می نویسیم .

سپس به سراغ یکی از اعدادی که از قبل توسط طراح نوشته شده می رویم و تمام اعداد مشابه آن را که در عرضش (به صورت افقی )قرار گرفته پاک می کنیم سپس یک خط افقی در بالای آن عدد می کشیم که مشخص باشد .

در این مرحله همانند مرحله ی قبل عمل می کنیم با این اختلاف که در تمام خانه های عمودی در بالا یا پایین عددمورد نظر اعداد مشابه را پاک کرده و سپس با یک خط عمودی در کنار آن عددآن را مشخص می کنیم .

اکنون باید اعداد مشابه عدد مورد نظر را در مربع 9خانه ای متناظر پاک کرده و عدد را با یک دایره بر دور آن مشخص کنیم .

فقط سه مرحله ی قبلی را در مورد تمام اعداد از قبل نوشته شده (اعداد چاپی)تکرار کنیم و کشیدن خطوط عمودی افقی و دایره را بر آن عددها نباید فراموش کنیم که این عمل می تواند نشان دهد که کدام یک از قلم افتاده است وقتی که تمام اعداد چاپی با هر سه علامت مشخص شد .کار ما تا این مرحله تمام شده است در این مرحله به دنبال خانه هایی می گردیم که فقط یک عدد در آنها باقی مانده و آن اعداد را پر رنگ می کنیم باید در هر ستون نیزعددی را که فقط یک بار در آن ستون آمده پیدا کنیم که این عدد یقینا جواب همان خانه است و این عددها را هم پررنگ کنیم اکنون در هر مربع 9 خانه ای را که فقط یک بار در این 9 خانه آمده یافته و به عنوان جواب یادداشت می کنیم .

 

6

2

7

1

3

8

4

9

5

5

1

9

6

2

4

3

8

7

4

3

8

5

7

9

6

1

2

8

7

6

3

9

5

2

4

1

1

9

4

7

6

2

5

3

8

2

5

3

4

8

1

7

6

9

9

4

1

2

5

6

8

7

3

7

6

5

8

1

3

9

2

4

3

8

2

9

4

7

1

5

6



[ جمعه 91/8/12 ] [ 11:56 صبح ] [ فهیمه شکری ] نظر