کد کج شدن تصویر
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
اجزای تشکیل دهنده ی خون انسان

این محتوای الکترونیک به بررسی اجزای تشکیل دهنده ی خون انسان  می پردازد.

ووظیفه ی هر یک از این اجزا را بیان می کند.این برنامه برای فصل مبارزه ی پنهان علوم پنجم وعلوم چهارم مناسب می باشد.



[ شنبه 93/1/23 ] [ 4:17 عصر ] [ فهیمه شکری ] نظر
ماکت ریه ها

ماکت ریه‌ها

*توصیه می‌شود برای این فعالیت پژوهشی اولیاء محترم نیز کمک کنند*وقتی شما عمل دم را انجام می‌دهید، ماهیچه‌ها سبب می‌شوند قفسه‌ی سینه منبسط شود. انبساط قفسه‌ی سینه ریه‌ها را به همین کار وامی‌دارد. وقتی این اتفاق می‌افتد، هوا به درون ریه‌ها کشیده می‌شود. ماکتی برای نشان دادن این حالت بسازید. وسایل مورد نیاز 

 

وسایل مورد نیاز


 بطری پلاستیکی بزرگ شفاف، اتصال سه‌راهی لوله‌های خانگی، گل‌ مدل‌سازی، دو عدد نوارکشی، لوله پلاستیکی، سه عدد بادکنک کوچک، قیچی. 1- لوله پلاستیکی را در یکی از ورودی‌های اتصال لوله خانگی وارد کنید. اگر لازم بود از گل مدل‌سازی برای عایق کاری این اتصال استفاده نمایید. بادکنک‌ها را به وسیله نوارهای کشی به دو سر دیگر اتصال وصل نموده و مطمئن شوید که اتصال بین آن‌ها کاملا محکم و عایق است. 

ماکت ریه‌ها


 2- به دقت 5/2 سانتی‌متر از ته بطری را با قیچی ببرید. مطمئن شوید لبه بریده شده توسط قیچی کاملاً صاف و هموار است. بادکنک‌ها و اتصال را در داخل بطری جاسازی نمایید. لوله پلاستیکی را با استفاده از گل مدل‌سازی، به دهانه بطری چسبانده و عایق‌بندی کنید تا هوایی از محل اتصال نفوذ ننماید. 

ماکت ریه‌ها


 3- در قسمت دهانه‌ی بادکنک سوم یک گره ایجاد نموده و سپس آن‌را به دقت به دو نیمه (به طور عرضی) ببرید. به آرامی بخش گره‌دار بادکنک را روی ته بطری بکشید و تمام لبه‌های آن‌را بکشید تا بادکنک در حد ممکن مانند پوسته طبل کشیده شود. اکنون آن‌را با استفاده از گره نگه‌دارید. 

ماکت ریه‌ها


 4- بادکنک پایینی در نقش دیافراگم، یعنی ماهیچه‌ اصلی تنفس است. آن‌را به سمت پایین بکشید؛ آن‌گونه که انگار عمل دم را انجام می‌دهید. این کار سبب کاهش فشار هوا در بطری می‌شود. هوا از خارج به سرعت وارد شده و باعث انبساط دو بادکنک می‌شود (درست مانند ریه‌های واقعی در قفسه سینه شما) 

ماکت ریه‌ها


 تنفسوقتی عمل دم را انجام می‌دهید، شش‌ها بزرگ‌تر شده و هوا را به داخل می‌کشند. وقتی بازدم می‌کنید، شش‌ها به اندازه کوچکتر خود باز می‌گردند. 

ماکت ریه‌ها



ماکت ریه‌ها



 



[ یکشنبه 93/1/17 ] [ 10:58 عصر ] [ فهیمه شکری ] نظر
مجموعه سوالات علوم چهارم - فصل دهم / زمین و همسایه های آن

الف- در جاهای خالی پاسخ مناسب بنویسید:

1- بزرگترین سیاره منظو مه ی شمسی.............وکوچکترین سیاره ........ می باشد

2- به خورشید و 9 سیاره ای که به دور آن می چرخند ............... می گویند.

3- از تمام چیز هایی که در آسمان مشاهده می کنید سیاره ی ............ به ما نزدیکتر است.

4- وقتی ماه نور خورشید را به زمین بر گرداند به این نور ........... می گوییم.

5- زیباترین سیاره ی منظومه ی شمسی .................. نام دارد.

6- جنس سیاره مشتری از ................. است.

7- دورترین سیاره به خورشید در منظومه ی شمسی ........... است.

   ب - صحیح یا غلط بودن عبارات زیر را بازدن علامت مشخّص کنید .

1- سطح ماه از سنگ و غبار نرم پوشیده شده است.   صحیح       ?            غلط ?

2- در روی کره ی زمین مقدار خشکی ها بیشتر از آب ها است.صحیح       ?            غلط     ?

3- زیباترین سیاره ی منظومه ی شمسی زحل است.    صحیح       ?            غلط ?

4- زمین در هر شبانه روز یک بار به دور خورشید می گردد. صحیح       ?         غلط?

5- بعد از زمین به مشتری می رسیم.صحیح  ?        غلط?

  ج - به پرسشهای زیر پاسخ دهید.

1-  مهتاب چیست؟

2- چهار سیاره منظومه ی شمسی را به دلخواه نام ببرید.

3- منظومه شمسی چیست؟

4- در مورد سومین سیاره ی منظومه شمسی هر چه می دانید بنویسید؟

5- کدام سیاره را صبح ها و عصر ها نزدیک محل طلوع و غروب خورشید می بینید؟

6- زیباترین سیاره منظومه شمسی چه نام دارد. و در چه مدت یک بار به دور خورشید می گردد ؟

7- چرا زمین جای مناسبی برای زندگی است؟

8- بزرگترین سیاره منظومه شمسی چه نام دارد و جنس آن چیست؟

9- نزدیکترین و دورترین سیاره به خورشید چه نام دارد؟

10- سال چگونه به وجود می آید؟

11- سیاره های منظومه ی شمسی را نام ببرید.

12- حرکت چرخشی زمین را تعریف کنید؟چقدر طول می کشد؟

13- کدام سیاره خاک قرمز رنگی دارد ؟در مورد آن توضیح دهید.

         د: سوالات چند گزینه ای

1- دوربین هایی که دانشمندان با آن ماه را مشاهده می کنند چه نام دارد؟الف- میکروسکوپ?       ب-  تلسکوپ?    ج-  ذره بین های بزرگ?

2- بزرگترین سیاره ی منظومه شمسی چیست؟    الف- زحل ?                    ب- مشتری?         ج- اورانوس ?               د- زمین ?

3- سردترین سیاره ی منظومه ی شمسی کدام است؟الف- عطارد?          ب- پلوتون?     ج- مشتری?              د- زمین?

4- دورترین سیاره ی منظومه ی شمسی کدام است؟الف- عطارد?          ب-  پلوتون ?      ج-  مشتری?             د- زمین?

5- زیباترین سیاره ی منظومه ی شمسی کدام است؟الف- پلوتون?         ب- مشتری?       ج- زحل ?                د- زهره?

6- جنس کدام سیاره ها از گاز است؟الف- زحل و پلوتون?                   ب-  مشتری و زمین?         ج-  زحل و مشتری?

7- کدام سیاره در صبح زود قابل دیدن است            الف- زهره  ?           ب- مشتری ?              ج- عطارد?



[ جمعه 93/1/15 ] [ 10:12 عصر ] [ فهیمه شکری ] نظر
دانلود محتوای الکترونیکی دانستنیهای فضا

قسمت دانلود محتوا بدون فیلم ها:

حجم فایل: 17 مگابایت

دانلود از سرور پیکوفایل:   دانلود



[ چهارشنبه 93/1/13 ] [ 12:49 صبح ] [ فهیمه شکری ] نظر
دریا و دریاچه ها در ایران

دریاچه خزر
  • دریا و دریاچه

دریای خزر، بزرگ ‌ترین دریاچه جهان و خلیج فارس و دریای عمان مهم‌ترین دریاهای ایران، محسوب می شوند که به ترتیب در شمال و جنوب کشور واقع شده اند و ارتباط دریایی ایران با سایر دریاهای آزاد از این دریاها صورت می‌گیرد.
تعداد دریاچه‌های ایران به دلیل وضعیت زمین شناسی این کشور‌ به نسبت فراوان است. برخی از این دریاچه ها دایمی و بعضی از آنها در بیش‌تر روزهای سال خشک و بی‌آب هستند. از میان مهم ترین دریاچه های دایمی ایران می توان علاوه بر دریای خزر به دریاچه های ارومیه، بختگان، جازموریان، پریشان، مهارلو، زیریوار و هامون اشاره کرد.

 

  • دریا
پهنه وسیعی از آب شوراست که به آب های آزاد یعنی اقیانوس راه دارد. عمق دریاها متفاوت و در حال تغییر است و در بعضی نقاط بین 12 هزار تا 15 هزار متر است. همچنین در بسیاری از منابع، واژه دریا را برای دریاچه های شوری که مجرای خروجی طبیعی ندارند استفاده می کنند، مانند دریاچه خزر در شمال ایران. مهم ترین دریاها موجود در ایران خلیج فارس و دریای عمان است.
 

 

خلیج-فارس

  • خلیج فارس

خلیج فارس با وسعت 240 هزار کیلومتر مربع، پس از خلیج مکزیکو و هودسن، سومین خلیج بزرگ جهان محسوب می شود که در جنوب ایران واقع شده است. از همسایگان این خلیج می توان در غرب از کویت و عراق و در جنوب از عربستتان، بحرین و امارت متحده نام برد. نام خلیج فارس در دوره های مختلف تاریخی متغیر بوده است. در کتیبه های آشوری خلیج فارس، «نارمرتو» به معنای «دریای تلخ» آورده شده است. در زمان ساسانیان آن را دریای پارس می نامیدند و برخی از تاریخ نگاران و جغرافی دانان یونانی از خلیج فارس به نام « پرسیکوس» به معنای خلیج پارس یاد کرده اند و بالاخره این که دانشمندان مسلمان آن را، بحر فارسی یا البحرالفارسی ذکر کرده اند.

مهم ترین جزایر خلیج فارس عبارتند از: ابوموسی، تنب بزرگ، تنب کوچک، خارک، قشم، کیش، لاوان.
 
 
دریای عمان
  • دریای عمان

دریای عمان در اثر پیشروی اقیانوس هند به داخل خشکی جنوب غربی آسیا، یعنی کشورهای ایران، پاکستان، عمان و امارات به وجود آمده است. این دریا محل اتصال خلیج فارس و اقیانوس هند نیز است.
طول ساحل دریای عمان در ایران، از خلیج گواتر تا  بندر عباس 784 کیلومتر است. بندرها کوچک جاسک، چابهار و گواتر از بنادر بازرگانی و دریانوردی این دریا به شمار می آید و از شهرهای مهم دریای عمان چابهار و جاسک است.

 

 

 



[ سه شنبه 93/1/12 ] [ 3:33 عصر ] [ فهیمه شکری ] نظر
پیدایش شب وروز

 







[ سه شنبه 93/1/12 ] [ 12:22 عصر ] [ فهیمه شکری ] نظر
تصاویری از منظومه شمسی

نگاهی به منظومه شمسی نام صفحه اینترنتی است که در زمان واقعی  برای شما محیط سه بعدی منظومه شمسی را ایجاد می نماید و بخصوص اینکه میتوانید به دنبال هر سفینه فضایی روبوتیک در منظومه شمسی بروید.

http://www.kanoon.ir/FileRepository/ImageUpload/290316/1374471666_solar-system-infographic_l.jpeg

 



[ سه شنبه 93/1/12 ] [ 12:4 عصر ] [ فهیمه شکری ] نظر
منظومه شمسی

منظومه شمسی

منظومه شمسی ما عبارت از خورشید است و هر چیزی که دور خورشید می گردد. یعنی خورشید، سیارات و ماه هایشان، سیارک ها، ستاره های دنباله دار و شهاب سنگ ها منظومه شمسی ما را تشکیل می دهند. گرد و غبار و تکه یخ هایی که دور خورشید می گردند هم جزو منظومه شمسی هستند.

 

خورشید یک ستاره است. خورشید بزرگ ترین چیزی است که در منظومه شمسی ما پیدا شده. همه نور و گرمای سیاره ها از خورشید است. علاوه بر خورشید، زمین و ماه زمین، بسیاری از اشیای موجود در منظومه شمسی نیز بدون تلسکوپ قابل دیدن هستند. سیاره های تیر یا عطارد، زهره یا ناهید، مریخ، مشتری، کیوان یا زحل، سیارک های درخشان، شهاب سنگ ها و بعضی از ستاره های دنباله دار را یتوان بدون تلسکوپ مشاهده کرد. ولی اشیای خیلی بیشتری در منظومه شمسی ما هستند که آنها را باید با تلسکوپ دید.

 

منظومه شمسی

 

سیاره ها

هشت سیاره ای که دور خورشید می گردند عبارتند از: زمین، تیر یا عطارد، زهره یا ناهید، مریخ، مشتری (بزرگ ترین سیاره منظومه شمسی ما)، کیوان یا زحل (با حلقه های بزرگی که دور آن است)، اورانوس و نپتون. تا مدت ها ستاره شناسان پلوتون را هم در زمره سیارات به حساب می آوردند ولی به تازگی آن را سیاره کوتوله در نظر می گیرند. کمربندی از سیارک ها (سیاره هایی با ابعاد کوچک که از سنگ و فلز ساخته شده اند) نیز وجود دارند که بین مریخ و مشتری می گردند. براساس قوانین حرکت سیاره ای که به وسیله یوهان کپلر ستاره شناس آلمانی در قرن هفدهم میلادی کشف شد، سیاره ها در مداری بیضی شکل به دور خورشید می گردند.

 

نسبت اندازه های خورشید و سیارات

 

سیاره های داخلی تر و سیاره های خارجی تر

سیاره های داخلی (سیاره هایی که نزدیک به خورشید به دور آن می گردند) به طور کامل با سیاره های خارجی (سیاره هایی که دور از خورشید به دور آن می گردند) متفاوتند.

 

- سیاره های داخلی تر عبارتند از:تیر یا عطارد، زهره یا ناهید، زمین و مریخ. سیاره های داخلی بیشتر از سنگ و آهن تشکیل شده اند. آنها به عنوان سیاره های زمین مانند شناخته می شوند چون از نظر اندازه و ترکیب تا حدودی مثل زمین هستند. این سیارات تعداد کمی ماه دارند یا اصلاً ماه ندارند. 

 

- سیاره های خارجیتر عبارتند از: مشتری، کیوان یا زحل، اورانوس، نپتون و سیاره کوتوله پلوتون. این اجرام به جز پلوتون جهان های بسیار بزرگی هستند که با لایه های خارجی ضخیم و گازی محاصره شده اند. تقریباً همه جرم آنها از هیدروژن و هلیوم است. ترکیبات آنها هم بیشتر به خورشید شبیه است تا به  زمین. اگر به زیر لایه ها خیارجی گازی و ضخیم آنها دست پیدا کنیم، می بینیم که آنها در واقع  سیاره های غول آسایی هستند که سطح خاکی ندارند. فشار ناشی از جو ضخیمی که آنها را احاطه کرده، سطح زیر جو آنها را به مایع تبدیل کرده هر چند که ممکن است هسته آنها از سنگ باشد. حلقه های تشکیل شده از گرد و غبار، سنگ و تکه های یخ نیز دور همه این سیاره های غول آسا را محاصره کرده. در میان آنها حلقه های زحل از همه معروف تر است. اما حلقه های باریک تری هم مشتری، اورانوس و نپتون را احاطه کرده اند. سیاره های خارجی تعداد زیادی هم ماه دارند.

http://020.ir/



[ سه شنبه 93/1/12 ] [ 11:54 صبح ] [ فهیمه شکری ] نظر
آزمایش علوم
[ سه شنبه 92/12/13 ] [ 11:54 عصر ] [ فهیمه شکری ] نظر
آزمون علوم پایه چهارم بخش 8

  1- خاصیت آهنربایی آهنربا در کجا بیشتر است؟

 الف- قطب شمال             ب- قطب جنوب                     ج- وسط آهنربا             د- دوسر آهنربا

2- قطب های غیر همنام آهنربا یکدیگر را ....................... می کنند.

3- به هر یک از دو سر آهنربا قطب می گویند .    صحیح           غلط 

4- چگونه می توان به کمک یک آهنربا که قطب های آن معلوم است قطب های یک آهنربای دیگر را مشخص کرد؟

 

5- چگونه می توان آهنربای الکتریکی قوی تری ساخت؟

 

6- چگونه می توان میخ آهنی را آهنربا کرد؟

 

7- اگر دو قطب  هم نام آهنربا را به هم نزدیک کنیم چه اتفاقی می افتد؟

 

8مریم برای ساختن یک آهنربای الکتریکی،وسایل زیررا تهیه کرده است :) لامپ،سیم،باتری،قطب نما (

الف : کدام وسیله اضافی است؟

ب : چه وسیله ای کم دارد؟



[ دوشنبه 92/12/5 ] [ 11:50 عصر ] [ فهیمه شکری ] نظر

:: مطالب قدیمی‌تر >>