کد کج شدن تصویر
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
حسابداری انگشتی(جدول ضرب)

خیلی از ما  همیشه 8 6X را با7  6X قاطی می کردیم و همین باعث می شد که توی امتحان ریاضی نمره کم بیاریم.در این جامی خواهم روشی رو بهتون نشان بدهم که با کمک آن می شه ضرب اعداد بین 5 تا ده رو بدون نیاز به کاغذ و ماشین حساب و حتی بدون استفاده از حافظه انجام داد. شما برای این کار فقط و فقط به دستانتون احتیاج دارید.
خواب ما می خواهیم 8 را در 6 ضرب کنیم. گفتم که در این کار فقط به انگشتان دستانتون نیاز دارید. پس محبت کنید جفت دستاتون رو بالا بیارید. حالا حاصل 8 منهای 5 را با انگشتان یک دست و 6 منهای 5 را با انگشتان دست دیگه نشون بدید. اگر « ا » را نشانه انگشتان باز و « 0 » را نشانه انگشتان بسته در نظر بگیریم حالت دست های شما به این صورت می شود.
دست اول : ا0000
دست دوم : ا ا ا 00
خوب ادامه ی کار خیلی ساده است. فقط کافی انگستان باز دو دست رو با هم جمع کنید و انگشتان بسته رو در هم ضرب کنید. برای مثال بالا جواب به این صورت می شود:
انگشتان باز دو دست : یک + سه = چهار
انگشتان بسته دو دست : چهار ضرب در دو برابر هشت می شود
در مرحله بعد حاصل جمع انگشتان باز را به عنوان رقم دهگان و حاصل ضرب انگشتان بسته رو به عنوان رقم یکان بیان می کنیم. پس حاصل کار می شه چهل و هشت. اگر چه در ابتدا ، کار یه مقدار پیچیده به نظر می آید اما اگر یکی دوبار امتحان کنید همه چیز دستتون می آید.
این روش به حسابداری انگشتی موسوم است که چندین هزار سال قدمت دارد.



[ سه شنبه 90/6/15 ] [ 3:38 عصر ] [ فهیمه شکری ] نظر