کد کج شدن تصویر
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
برقراری ارتباط موثر باشاگردان با توجه به زبان بدنی

 برقراری ارتباط موثر باشاگردان با توجه به زبان بدنی

اهمیت زبان بدنی(رفتارغیرکلامی) به عنوان یکی از مولفه ها ی برقرار ارتباط موثر بین آموزگاران  وشاگردان در کلاس درس بسیار زیاد است وبا توجه به موقعیت ها متفاوتند، در اینجا چند مورد از رایج ترین آن ها اشاره می شود:

شناسایی علل رفتاردانش آموزان از روی علایم بدنی در کلاس درس:

((1-     به شنیدن علاقه دارند زمانی که : دست ها را به هم می مالند،سر یا بدنشان را به جلومایل می کنند یا این که چانه شان را توی گودی دست به حالتیکه آرنج روی میز قرار دارد می نهند.

2-     احساسات دوستانه ابراز می دارند : زمانی که : لبخند دوستانه می زنند،دگمه ی پیراهن یا کتشان را باز می کنند یا تماس چشمی خوبی را ایجاد می کنند.

3-     موردی را تایید می کنند زمانی که : دست بر موها ی دیگری می کشند یادست بر شانه ی دیگری می زنند.

4-     به تفکر می پردازند زمانی که :دست بر روی بینی می نهند یا روی بینی را نیشگون می گیرند.

5-     به بر هم زدن موقعیتی علاقه دارندزمانی که : گوششان را می کشند یا می مالند،انگشت نشانه را بر لب گذاشته یا لای دندان جلویی قرار می دهند،یک یا دودست خودرا بی جهت بالا می برندیادست کسی را که در حال صحبت کردن است می گیرند.

6-     احساس سرخوردگی نشان می دهند زمانی که :با دستی به دست دیگر ضربه می زنند یا مشت گره کرده بر روی میز یا کف دست می زنند.

7-     موردی را رد و تایید نمی کنند زمانی که : بینی خود را با یک انگشت می مالند یا لمس می کنند وتکمه های کت و پیراهنشان را می بندند.

8-     حالت تدافعی نشان می دهند زمانی که :دست ها را به صورت ضربدری روی سینه قرار داده، پاها را نیز به صورت ضربدری زیر میز درمی آورند.

9-     گونه ای از برتری وتفوق را نشان می دهند زمانی که :نوک انگشتشان را به هم مماس می کنند وآرنج ها را روی میز قرار می دهند،یقه های کت وپیراهنشان را می گیرند وبا انگشت یا دست به کسی اشاره می کنند.

10- انجام دادن کاری را به تعویق می اندازند زمانی که : مداد یا خودکاری را برلب یا دندان ها تکیه می دهند وخود را به وسیله ی آن مشغول می کنندیا شیشه ی عینکشان راپاک می کنند.

11- حاضر به انجام کاری نیستند زمانی که : دستشان را به پیشانی می گذارند.

12- از بر قراری تعامل دست می کشندزمانی که :حالت بدنی خود را تغییر می دهند،تماس چهره به چهره با مخاطب راقطع می کنند،سرشان را بالا می گیرند ، یا در کنار نوشته ها وموادی متعلق به خودشان است قرار می گیرند.

13-  موردی را تایید نمی کنند زمانی که :بینی خود را می مالند.

14-  موردی را تایید می کنند زمانی که : دست به مو های خود می کشند.

15- به ایجاد شلوغی علاقه دارند زمانی که :یک گوش خود را می کشند.

16- می خواهند انتقاد کنند زمانی که : سر را در کف دست قرار می دهند.))

                                                                                                              منبع:

آقازاده، محرم، فضلی، رخساره،کلاس های درس چندپایه،تهران: انتشارات آییژ،1384



[ دوشنبه 89/9/22 ] [ 12:22 صبح ] [ فهیمه شکری ] نظر