کد کج شدن تصویر
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
طرز ساخت قوری ساعتی (کاردستی)

     

وسایل‌

نمایش اندازه واقعی

لازم:
1- کاغذ آلومینیوم‌
2- 2 فنجان‌ آرد
3- 2 فنجان‌ نمک‌
4- 2 قاشق‌ غذاخوری‌ روغن‌نباتی‌
5- 2 فنجان‌ آب‌
6- سیم‌ گلسازی‌
7- رنگ های‌ گواش: آبی‌ و کرم‌ (دلخواه)
8- براق ‌کننده: کیلر
9- کاغذ مومی‌
10- کارخانه‌ ساعت‌ : بخش‌ اصلی‌ ساعت‌ به‌ همراه‌ عقربه‌ها، که‌ می توان از‌ ساعت ‌سازی ها یا ساعت‌فروشی ها خریداری نمود.

1. قسمت‌ خارجی‌ یک‌ کاسهِ پلاستیکی،‌ ملامین، نسوز یا فلزی‌ را با کاغذ آلومینیوم‌ بپوشانید.
2. آرد، نمک، روغن‌ و آب‌ را با هم‌ مخلوط‌ کنید و خمیر به‌ دست‌آمده‌ را ورز دهید. سپس‌ خمیر را پهن‌ کنید و یک‌ دایره‌ کمی‌ بزرگتر از کاسه‌ از آن‌ جدا سازید و روی‌ کاسه‌ را با آن‌ بپوشانید. سوراخ‌ دایره‌ شکلی‌ در مرکز کاسه‌ به‌ وجود آورید.

3. کمی خمیر را به‌ صورت‌ مفتول‌ بلند و باریکی‌ برای‌ فرم‌ دادن‌ در ِ قوری‌ و کف‌ آن‌ بسازید و شکل‌ دهید. قبل‌ از قرار دادن‌ هر قطعه‌ روی‌ قطعهِ اصلی، سطوح‌ را نمناک‌ کنید و سپس‌ با فشار دست‌، تکه مزبور‌ را به‌ بدنهِ اصلی‌ متصل‌ سازید.

4. لولهِ قوری‌ را نیز شکل‌ دهید و به‌ آن‌ اضافه‌ نمایید. به‌ وسیلهِ یک‌ قالب‌ شیرینی، گـُل هایی‌ را به‌ جای‌ اعداد ساعت‌ بر خمیر حک‌ نمایید. بر روی‌ در و کف‌ قوری‌ نیز به‌ وسیلهِ یک‌ جسم‌ نوک ‌تیز (یخ ‌شکن) نقاطی‌ ایجاد کنید.
5. قوری‌ را روی‌ کاغذ مومی‌ در فر با حرارت‌ 110 درجه سانتیگراد یا 225 درجه فارنهایت‌ برای‌ مدت‌ دست‌ کم‌ 5 ساعت‌ قرار دهید: پس‌ از یک‌ ساعت‌ ِاول‌، آن‌ را بیرون‌ آورید و اجازه‌ دهید سرد شود.

یک‌ تکه‌ سیم‌ گلسازی‌ را به‌ شکل‌ دسته‌ قوری‌ درست‌ کنید و آن‌ را با خمیر بپوشانید و به‌ بدنهِ قوری‌ متصل‌ نمایید.

6. دوباره‌ قوری‌ را برای‌ مدت‌ 4 ساعت‌ به‌ داخل‌ فر برگردانید. سپس‌ آن‌ را بیرون‌ آورید و اجازه‌ دهید کاملاً سرد شود. آن‌ گاه‌ به‌ آرامی‌ و با دقت‌ هرچه‌ تمامتر کاسه‌ را از خمیر که‌ حالا سرد شده‌،‌ جدا نمایید. بدنهِ قوری‌ را با رنگ‌ کِرِم‌ و گـُل ها را با آبی‌ رنگ‌ آمیزی‌ نمایید.

7. سپس‌ با قلم‌ مو چند لایه‌ کیلر بر روی‌ آن‌ بزنید. می‌ توانید از اسپری‌ کیلر که‌ در رنگ‌ فروشی ها موجود است‌ استفاده‌ و چندین ‌بار اسپری‌ کنید. اما توجه‌ نمایید چه‌ با قلم ‌مو و چه‌ با اسپری، بین‌ هر لایه‌ مدت‌ زمان‌ کوتاهی‌ را برای‌ خشک‌ شدن‌ رعایت‌ کنید. حالا بدنهِ ساعت‌ و عقربه‌ها را در جای‌ خود قرار دهید.



[ یکشنبه 89/4/6 ] [ 4:26 عصر ] [ فهیمه شکری ] نظر