کد کج شدن تصویر
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
ماکت ریه ها

ماکت ریه‌ها

*توصیه می‌شود برای این فعالیت پژوهشی اولیاء محترم نیز کمک کنند*وقتی شما عمل دم را انجام می‌دهید، ماهیچه‌ها سبب می‌شوند قفسه‌ی سینه منبسط شود. انبساط قفسه‌ی سینه ریه‌ها را به همین کار وامی‌دارد. وقتی این اتفاق می‌افتد، هوا به درون ریه‌ها کشیده می‌شود. ماکتی برای نشان دادن این حالت بسازید. وسایل مورد نیاز 

 

وسایل مورد نیاز


 بطری پلاستیکی بزرگ شفاف، اتصال سه‌راهی لوله‌های خانگی، گل‌ مدل‌سازی، دو عدد نوارکشی، لوله پلاستیکی، سه عدد بادکنک کوچک، قیچی. 1- لوله پلاستیکی را در یکی از ورودی‌های اتصال لوله خانگی وارد کنید. اگر لازم بود از گل مدل‌سازی برای عایق کاری این اتصال استفاده نمایید. بادکنک‌ها را به وسیله نوارهای کشی به دو سر دیگر اتصال وصل نموده و مطمئن شوید که اتصال بین آن‌ها کاملا محکم و عایق است. 

ماکت ریه‌ها


 2- به دقت 5/2 سانتی‌متر از ته بطری را با قیچی ببرید. مطمئن شوید لبه بریده شده توسط قیچی کاملاً صاف و هموار است. بادکنک‌ها و اتصال را در داخل بطری جاسازی نمایید. لوله پلاستیکی را با استفاده از گل مدل‌سازی، به دهانه بطری چسبانده و عایق‌بندی کنید تا هوایی از محل اتصال نفوذ ننماید. 

ماکت ریه‌ها


 3- در قسمت دهانه‌ی بادکنک سوم یک گره ایجاد نموده و سپس آن‌را به دقت به دو نیمه (به طور عرضی) ببرید. به آرامی بخش گره‌دار بادکنک را روی ته بطری بکشید و تمام لبه‌های آن‌را بکشید تا بادکنک در حد ممکن مانند پوسته طبل کشیده شود. اکنون آن‌را با استفاده از گره نگه‌دارید. 

ماکت ریه‌ها


 4- بادکنک پایینی در نقش دیافراگم، یعنی ماهیچه‌ اصلی تنفس است. آن‌را به سمت پایین بکشید؛ آن‌گونه که انگار عمل دم را انجام می‌دهید. این کار سبب کاهش فشار هوا در بطری می‌شود. هوا از خارج به سرعت وارد شده و باعث انبساط دو بادکنک می‌شود (درست مانند ریه‌های واقعی در قفسه سینه شما) 

ماکت ریه‌ها


 تنفسوقتی عمل دم را انجام می‌دهید، شش‌ها بزرگ‌تر شده و هوا را به داخل می‌کشند. وقتی بازدم می‌کنید، شش‌ها به اندازه کوچکتر خود باز می‌گردند. 

ماکت ریه‌ها



ماکت ریه‌ها



 



[ یکشنبه 93/1/17 ] [ 10:58 عصر ] [ فهیمه شکری ] نظر