کد کج شدن تصویر
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
اصطلاحات جغرافیای چهارم ابتدایی

رشته کوه

وقتی ردیفی از کوهها با ارتفاعات مختلف در کنارهم قرار بگیرند به آن رشته کوه می گویند. رشته کوهها در جغرافیا بسیار مهمند چون بسیاری از مکانها را با نام رشته کوهها میتوان به سرعت پیدا کرد یا حتی نام بعضی از نقاط دنیا با اسامی رشته کوهها همراه است مانند رشته کوه هیمالیا که در شمال هند قرار دارد و یا رشته کوه آلپ که در جنوب اروپاست. در کشور ما دورشته بسیار معروف است. شما نام آن رامی دانید؟ رشته کوه البرزو زاگرسرشته کوه البرز مانند دیواری در شمال ایران قرار گرفته و زاگرس از شمال غربی به طرف جنوب شرقی امتداد دارد. در ارتفاعات بلند رشته کوهها هر ساله مقدار زیادی برف ذخیره میشود که آب مورد نیاز زمینهای کشاورزی و یا آب معدنی را در طول سال تأمین میکند.

به خاطر وجود آب در پای کوهها شهرهای پرجمعیت بیشتر در همین مناطق هستند چون وجود منبع همیشگی که آب مورد نیاز شهر را تأمین می کند بسیارمهم است زندگی درمناطق کوهستانی چندان ساده نیست به علت افزایش سرما در مناطق مرتفع کسی زندگی نمی کند. فقط دامداران و دامپروران که زندگی کوچ نشینی و ایلی دارند همراه با گله های دام خود به دامنه کوه یعنی به ییلاق می روند و با شروع فصل سرما به قسمتهای کوهپایه یعنی قشلاق باز می گردند .

آیا می دانید به کدام قسمت کوه ، قله و به کدام قسمت کوهپایه می گویند ؟

بلندترین نقطة‌کوه را قله می گویند و آن قسمتهایی که به زمینهای هموار پای کوه وصل شده ، کوهپایه نام دارد .

سئوالات بخش 3 :

1ـ رشته کوه را تعریف کنید ؟

وقتی ردیفی از کوهها با ارتفاعات مختلف در کنار هم قرار بگیرند و مانند زنجیر به هم متصل باشند ، به این کوهها ، رشته کوه می گویند .

2ـ شناخت رشته کوهها از چه اهمیتی برخوردارند ؟

شناخت رشته کوهها بسیار مهم است ، چون بسیاری از مکانها را با نام رشته کوهها می توان به سرعت پیدا کرد .

دو رشته کوه معروف ایران و دو رشته کوه شناخته دنیا را مثال بزنید ؟

5- آیا متوانید دو قله بلند زاگرس را مثال بزنید؟

دو قله زرد کوه و دنا.

6- مناطق بلند کوهستانی و ارتفاعات از چه آب و هوایی بر خوردارند؟

در این ارتفاعات بلند همه ساله مقدار زیادی برف ذخیره می شود که میتواند آب مورد نیاز زمنیهای کشاورزی و یا آب معدنی را در طول سال تأمین می کند.

7- آیا وجود آب در پای کوهها در میزان جذب جمعیت و زندگی شهری و روستایی تأثیر قابل توجهی دارد؟

بله ، بدلیل وجود آب در پای کوهها مردم جذب این مناطق شده و با ایجاد کشاورزی و یا ایجاد آبادانی، شهرهای پرجمعیت را بوجود می آوردند.

8- قله را تعریف کنید و از میان قله های مرتفع ایران یک مثال بزنید ؟

بلند ترین نقطه کوه را قله کوه می گویند. قله دماوند که از جمله بلندترین قله های رشته کوه البرز است .

9- دامنة کوه چه تفاوتی با کوهپایه دارد ؟

سرازیریهای تند کوه را دامنة کوه می گویند . ولی کوهپایه قسمتهایی از دامنة کوه است که به زمینهای هموار پای کوه وصل شده است.

10- دامپروران و دامداران کوچ نشین به چه شکل از دامنه و کوهپایه بهره می گیرند؟

بدلیل اینکه در مناطق بسیار مرتفع کوهها ( قله ها) سر ما بسیار زیاد است کسی زندگی نمی کند. ولی کوچ نشینان همراه با گله های دام خود به دامنه کوه یعنی به ییلاق میروند با شروع فصل سرما به قسمتهای کوهپایه یعنی قشلاق باز می گردند.



[ جمعه 87/9/1 ] [ 11:24 صبح ] [ فهیمه شکری ] نظر